02.09.2022 09:31 - Учени разкриват как комарите могат да надушат хора дори без антени
Автор: zahariada Категория: Други

Последна промяна: 02.09.2022 09:32

Учени разкриват как комарите могат да надушат хора дори без антени

20 август 2022 г

Женските комари все още могат да откриват хора, дори когато техните сензори за човешка миризма са деактивирани. Откритието показва, че обонятелните системи на насекомите са по-сложни, отколкото се смяташе досега. Сега учените разкриват как комарите могат да надушат хората дори без антени.

• ЕКСПЛОЗИВНО: Ето какво беше разкрито в хакването на iCloud на Хънтър Байдън
  • ОСНОВНО ИЗСЛЕДВАНО ИЗСЛЕДВАНЕ: Ваксината на Moderna повишава риска от миокардит с 44 пъти при млади възрастни
  • ТРЯБВА ДА ПРОЧЕТЕТЕ: Международни банкери на високо ниво симулират колапса на глобалната финансова система
  • ГОЛЯМА ИСТОРИЯ: Лабораторията на Ухан изолира щам на маймунска шарка през 2020 г
  • ЕКСПЛОЗИВНО: украинските биолаборатории използваха комари, пренасящи треска, за да предизвикат пандемия от денга в Куба
Комарите търсят следващото си хранене, като откриват миризмата на човешкото тяло, топлината на тялото и емисиите на въглероден диоксид, които варират от индивид на индивид. Изследването, което е публикувано в академичното списание Cell (прочетете по-долу) , предполага, че противно на животните , които имат един набор от неврони, които усещат всеки тип миризма, комарите могат да усетят ароматите чрез различни уникални пътища.

За да намерят кръвта, която ще подхранва техните яйца, женските комари използват множеството миризми, които хората и другите животни генерират. Антените на насекомите, които са мястото, където те улавят миризми, включват обонятелни неврони, които откриват и предават информация за аромата към мозъка.

Мег Йънгър, основният автор на изследването, и нейните колеги от Бостънския университет в Масачузетс използваха техниката за редактиране на гени CRISPR, за да деактивират клъстери от човешки рецептори за миризма върху обонятелните неврони в антените на женските комари ( Aedes aegypti ).

„Открихме, че има реална разлика в начина, по който комарите кодират миризмите, с които се сблъскват, в сравнение с това, което сме научили от други животни“, цитира Йънгър в доклада на Guardian за констатациите.

Younger твърди, че изследователите са предположили, че комарите ще следват фундаменталното правило за обонянието, което уточнява, че всеки неврон изразява само един вид рецептор.

„Вместо това видяхме, че различни рецептори могат да реагират на различни миризми в един и същ неврон“, добави тя.

Това означава, че дори след като липсват един или повече рецептори, комарите все още могат да идентифицират човешките миризми. Според експертите тази резервна система може да се е развила като стратегия за оцеляване.

„Комарите Aedes aegypti са специализирани да хапят хора и се смята, че са еволюирали за това, защото хората винаги са близо до прясна вода, а комарите снасят яйцата си в прясна вода. По принцип ние сме идеалното ястие, така че стремежът да намерим хора е изключително силен“, обясни Йънгър.

Изследователите заключават, че разбирайки как мозъкът на комара интерпретира човешката миризма, може да е възможно да се промени поведението на ухапване и да се спре разпространението на болести като малария, треска от денга и жълта треска, които се разпространяват от тези насекоми.

„Една от основните стратегии за контролиране на комарите е да ги привлечете към капани, за да ги премахнете от хапещата популация. Ако можем да използваме това знание, за да разберем как човешката миризма е представена в антените и мозъка на комарите, бихме могли да разработим смеси, които са по-привлекателни за комарите от нас. Можем също така да разработим репеленти, които са насочени към онези рецептори и неврони, които откриват човешката миризма“, заключи Йънгър.
Интересното е, че плодовите мушици, или Drosophila melanogaster, проявяват сравними явления , според скорошно изследване на Кристофър Потър от Медицинското училище Джон Хопкинс в Мериленд.

„Ако един от тези типове обонятелни рецептори е мутирал или вече не функционира, има тази резервна система“, цитира Потър в  доклада на New Scientist.  „Това променя догмата за това, което смятахме, че знаем за обонятелната система.“