31.03.2021 08:37 - Защо руските учени току-що са разположили гигантски телескоп под езерото Байкал
Автор: zahariada Категория: Технологии

Последна промяна: 31.03.2021 08:43

Защо руските учени току-що са разположили гигантски телескоп под езерото Байкал

От Стефани Папас - сътрудник в науката на живо

Bubbles freeze over in Lake Baikal during the winters in southern Siberia. (Image credit: Anton Petrus via Getty Images) Мехурчета замръзват в езерото Байкал през зимите в Южен Сибир. (Кредит на изображението: Антон Петрус чрез Getty Images)

Руски учени са разположили гигантски телескоп в хладните дълбини на езерото Байкал в Южен Сибир, за да търсят най-малките известни частици във Вселената.

Телескопът Baikal-GVD е проектиран да търси неутрино , които са почти безмаслени субатомни частици без електрически заряд. Неутрините са навсякъде, но те взаимодействат толкова слабо със силите около тях, че са изключително трудни за откриване.

Ето защо учените търсят под езерото Байкал, което с дълбочина 1777 метра е най-дълбокото езеро на Земята . Детекторите за неутрино обикновено са изградени под земята, за да ги предпазват от космически лъчи и други източници на смущения. Чистата сладка вода и дебелата защитна ледена покривка правят езерото Байкал идеално място за търсене на неутрино, казаха изследователите на новинарската служба AFP на 13 март.

Свързани: Замръзналият север: Зашеметяващи изображения на Русия отгоре

Дълбокият подводен неутринен телескоп Baikal Gigaton Volume Detector (Baikal-GVD) се спуска под езерото Байкал в Южен Сибир.  (Кредит на изображението: Алексей Кушниренко / ТАСС чрез Getty Images)

Учените разположиха детектора на неутрино през леда на около 4 километра от брега на езерото в южната част на езерото на 13 март, като спуснаха модули, направени от струна, стъклени сфери и неръждаема стомана, до 1300 фута (1310 м) в водата.

Стъклените сфери държат така наречените фотоумножителни тръби, които откриват определен вид светлина, която се отделя, когато неутрино преминава през бистра среда (в този случай, езерна вода) със скорост, по-бърза от светлината, преминаваща през същата среда. Тази светлина се нарича Черенковска светлина по името на един от нейните откриватели, съветският физик Павел Черенков.

СВЪРЗАНО СЪДЪРЖАНИЕ

8-те най-големи загадки на Земята

От Големия взрив до момента: Снимки на нашата Вселена през времето

11-те най-големи въпроса без отговор за тъмната материя

Изследователите търсят под езерото Байкал за неутрино от 2003 г., но новият телескоп е най-големият инструмент, разгърнат там досега. Като цяло струните и модулите измерват около една десета от кубическата миля (или половин кубически километър), каза Дмитрий Наумов от Съвместния институт за ядрени изследвания пред AFP. Според научния консорциум, разработил телескопа , той ще се използва и за търсене на тъмна материя и други екзотични частици.

Baikal-GVD е с приблизително половината от размера на най-големия неутрино детектор на Земята, обсерваторията на Южния полюс IceCube за неутрино , който се състои от същия тип светлинно-чувствителни модули като Baikal-GVD, вградени в 1 кубически километра Антарктически лед. IceCube открива около 275 неутрино от земната атмосфера всеки ден, според учените по проекта . Руските учени и техните сътрудници в Чехия, Германия, Полша и Словакия планират да разширят Baikal-GVD до размера на IceCube или по-голям през следващите години.

Първоначално публикувано в Live Science.