18.11.2021 08:42 - Страховете за сигурността, тъй като грипният вирус, убил 50 милиона души, е пресъздадена

image Страховете за сигурността, тъй като грипният вирус, убил 50 милиона души, е пресъздадена От Ian Sample
The Guardian,
четвъртък, 6 октомври 2005 г

Учените пресъздадоха вируса на испанския грип от 1918 г., един от най-смъртоносните, появявали се някога, за тревога на много изследователи, които се опасяват, че представлява сериозен риск за сигурността.

Неразкрити количества от вируса се съхраняват в правителствена лаборатория с висока степен на сигурност в Атланта, Джорджия, след деветгодишни усилия за възстановяване на агента, който заля земното кълбо за рекордно време и отне живота на около 50 милиона души.

Генетичната последователност също се предоставя на учените онлайн, ход, от който някои се опасяват, че добавя допълнителен риск вирусът да бъде създаден в други лаборатории.

Рекреацията беше извършена в опит да се разбере какво е направило избухването от 1918 г. толкова опустошително. Отчитайки в списание Science, екип, ръководен от д-р Джефри Тауббергер от Института по патология на въоръжените сили в Мериленд, показва, че пресъздаденият вирус е изключително ефективен. Когато се инжектира на мишки, той бързо се затвърди и те започнаха да губят бързо тегло, отслабвайки с 13% от първоначалното си тегло само за два дни. В рамките на шест дни всички мишки, инжектирани с вируса, умряха.

В сравнителен експеримент подобни мишки са били инжектирани със съвременен щам на грип и въпреки че мишките отслабнали първоначално, те се възстановили. Тестовете показват, че вирусът на испанския грип се размножава толкова бързо, че след четири дни мишките съдържат 39 000 пъти повече грипен вирус от тези, инжектирани с по-често срещания щам на грип.

Правителството и военните изследователи, които реконструираха вируса, казват, че тяхната работа вече е предоставила безценна представа за уникалния му генетичен състав и помага да се обясни неговата смъртност. Но други изследователи предупредиха вчера, че вирусът може да избяга от лабораторията. „Това ще повдигне ясни въпроси сред някои дали наистина са създали биологично оръжие“, каза професор Роналд Атлас от центъра за възпиране на биологична война и биотероризъм в Университета на Луисвил в Кентъки.

Публикуването на работата и записването на генетичния състав на вируса в онлайн база данни последва спешна среща миналата седмица на Националния научен консултативен съвет на САЩ по биосигурност, която заключи, че ползите от публикуването на работата надвишават рисковете. Много учени останаха скептични. „След като генетичната последователност е публично достъпна, съществува теоретичен риск всеки молекулен биолог с достатъчно познания да пресъздаде този вирус“, казва д-р Джон Ууд, вирусолог от Националния институт за биологични стандарти и контрол в Potters Bar.

1. marana69 - ..престани..да трупаш..