14.11.2022 19:18 - Черната смърт променя човешкия геном 700 години по-късно
Автор: zahariada Категория: Технологии

Последна промяна: 14.11.2022 19:19

Черната смърт променя човешкия геном 700 години по-късно

27 октомври 2022 г

Барейро и колеги откриха, че оцелелите от черната смърт в Лондон и Дания имат гени, които ги предпазват от патогена на чумата. Черната смърт обаче променя човешкия геном 700 години по-късно.

• ЕКСПЛОЗИВНО: Ето какво беше разкрито в хакването на iCloud на Хънтър Байдън
  • ОСНОВНО ИЗСЛЕДВАНО ИЗСЛЕДВАНЕ: Ваксината на Moderna повишава риска от миокардит с 44 пъти при млади възрастни
  • ТРЯБВА ДА ПРОЧЕТЕТЕ: Международни банкери на високо ниво симулират колапса на глобалната финансова система
  • ГОЛЯМА ИСТОРИЯ: Лабораторията на Ухан изолира щам на маймунска шарка през 2020 г
  • ЕКСПЛОЗИВНО: украинските биолаборатории използваха комари, пренасящи треска, за да предизвикат пандемия от денга в Куба
Черната смърт, която опустоши Северна Африка, Европа и Азия преди 700 години, представлява едно от най-големите смъртни събития в човешката история, изкоренявайки 30–60% от населението на света.

Древните мъртви са имали тайна, според наскоро публикувани открития в медицинското списание Nature (прочетете по-долу) . ДНК проби от жертви и оцелели от Yersinia pestis, широко призната като бубонната чума, разкриха уникални генетични вариации, които позволиха на някои да оцелеят, докато други умряха.

Тези генетични промени най-вероятно са променили еволюцията на човешкия геном, тъй като оцелелите от чума са предали гени, които преди това са им помогнали да оцелеят след ужасния патоген на чумата на техните деца и сега са свързани с повишен риск от автоимунни заболявания, включително болест на Крон и ревматоиден артрит.

„Ние сме потомци на онези, които са преживели минали пандемии... и разбирането на еволюционните механизми, които са допринесли за нашето оцеляване, е важно не само от научна гледна точка, но също така може да даде информация за механизмите и генетичните детерминанти на днешната чувствителност към болести,“ съавторът на изследването Луис Барейро, професор по генетична медицина в Чикагския университет, каза за CNN по имейл.

Барейро и колеги откриха, че оцелелите от черната смърт в Лондон и Дания имат гени, които ги предпазват от патогена на чумата. Те откриха, че един конкретен ген, известен като ERAP 2, е защитен срещу вируса. Преди чумата 40% от жителите на Лондон са носили гена; след избухването, 50% го направиха. Дания беше в същата лодка. Преди чумата приблизително 40% от хората са имали гена, докато 70% са го имали след това.

„Това е ДЪЛЪГ процес, но в крайна сметка имате последователността на тези гени за тези хора от преди, по време и след чумата и можете да попитате: Дали гените, носени от една популация, изглеждат различно от тези, които носи друга популация“, каза съавтор Хендрик Пойнар, професор по антропология в университета Макмастър в Хамилтън, Онтарио в имейл.

Генът обаче струваше значителна цена за хората, преживели Черната смърт, тъй като повишаваше шанса за автоимунни заболявания в следващите поколения.

„Това предполага, че популациите, които са оцелели от Черната смърт, са платили цена, която е да имат имунна система, която увеличава податливостта ни да реагираме срещу себе си“, каза Барейро.

Констатациите подчертават естествения подбор до наши дни и как Черната смърт е повлияла не само на обществото, но и на човешката имунна система. Барейро не смята, че Covid ще има същото въздействие, защото убива хора от всички възрасти, главно възрастни хора, които не раждат.