20.10.2022 19:11 - Американски учени създават нов смъртоносен вариант на Covid
Автор: zahariada Категория: Технологии

Последна промяна: 20.10.2022 19:12

Американски учени създават нов смъртоносен вариант на Covid

Лабораторният екип зад мутантния вариант беше обвинен в „игра с огъня“

image ФАЙЛ СНИМКА: Лабораторен техник подготвя проби от пациенти с Covid-19 за полуавтоматично изследване в лаборатория в Лейк Съксес, Ню Йорк, 11 март 2020 г. ©  AP / Джон Минчило

Учени от Бостънския университет твърдят, че са създали нов вариант на Covid-19 с 80% смъртност, като са комбинирали високопреносимия вариант Omicron на коронавируса с оригиналния щам Ухан. Изследването, което отразява експерименти, за които се смята, че са създали вируса, предизвика възмущение.

В изследователска статия, публикувана миналата седмица, учените обясниха, че са изолирали шиповия протеин на варианта Omicron и са го комбинирали с „гръбнака“ на оригиналния щам, който циркулира в началото на 2020 г. Това създаде вирус, който „стабилно избягва индуцирания от ваксината …имунитет“ и причинява „сериозно заболяване“ на лабораторни мишки, 80% от които са умрели по време на тестване, се посочва в документа.

Въпреки че екипът призна, че техният мутантен щам вероятно ще бъде по-малко смъртоносен за хората, отколкото мишките, те откриха, че той произвежда пет пъти повече вирусни частици в отгледани в лаборатория човешки белодробни клетки в сравнение с варианта Omicron.

Документът все още не е рецензиран от партньори.

image Прочетете още  САЩ възпрепятстваха независимо изследване на произхода на Covid – Lancet

Новината за изследването предизвика възмущение онлайн, тъй като се смята, че подобни изследвания за „усилване на функцията“ – термин, описващ промяната на патоген, за да се повиши неговата ефективност – в Института по вирусология в Ухан в Китай са довели до глобалния Covid -19 пандемия. САЩ финансираха такова изследване в института Ухан, въпреки че все още не е ясно дали конкретният коронавирус, причинил пандемията, произхожда от лабораторията.

„Това трябва да бъде напълно забранено, това е игра с огъня“, каза бившият ръководител на Израелския институт за биологични изследвания Шмуел Шапира за експериментите в Бостън. „Колко пъти вирусолозите казаха, че не правят химерните SARS вируси по-смъртоносни? Колко???" репортерът Пол Такър туитна .

Бостънският екип не са единствените учени, които се връщат към потенциално опасни изследвания след пандемията. EcoHealth Alliance, частната компания, отговорна за голяма част от изследванията на Уханския институт преди 2020 г. за придобиване на функция, получи безвъзмездна помощ от $650 000 от САЩ миналия месец за проучване на „потенциала за бъдеща поява на коронавирус при прилепи в Мианмар, Лаос и Виетнам .”