11.12.2021 10:23 - Роботите вече могат да се възпроизвеждат. Какво означава това за човечеството?
Автор: zahariada Категория: Технологии

Последна промяна: 11.12.2021 10:25

Роботите вече могат да се възпроизвеждат. Какво означава това за човечеството?

4 декември 2021 г. 18:32 ч

Проектиран от ИИ „родителски“ организъм (форма C; червено) до стволови клетки, които са били компресирани в топка („потомство“; зелено). © Дъглас Блекистън и Сам Кригма   Учени в САЩ разкриха, че първите по рода си живи роботи, проектирани от изкуствен интелект, ксеноботи, вече могат да се самовъзпроизвеждат. Това е прекрасно откритие, така че какви са потенциалните му ползи и рискове?

Екип от учени от Университета на Върмонт, Университета Тафтс и Харвардския университет създадоха „живи роботи“ (наречени ксеноботи), които могат да се възпроизвеждат в изцяло нов процес на биологично размножаване. Те наскоро публикуваха резултатите от изследването си в Proceedings of the National Academy of Sciences.

Те за първи път успешно създадоха Xenobots през 2020 г. от ембрионални клетки на африканската жаба с нокти (Xenopus laevis). Но с помощта на изкуствен интелект учените наскоро откриха, че тези малки компютърно проектирани организми могат да пътуват, да събират клетки (разхлабени стволови клетки) и да сглобяват свои собствени ксеноботи вътре в себе си. След период на бременност от няколко дни в техните „усти“, новите ксеноботи изглеждат и се държат точно като своите „родители“ – и също могат да се възпроизвеждат до безкрай.

Хората са мислили от доста дълго време, че сме измислили всички начини, по които животът може да се възпроизвежда или възпроизвежда. Но това е нещо, което никога досега не е наблюдавано.(Дъглас Блекистън, д-р, старши учен в университета Тъфтс)

Екипът беше изумен, когато видя, че проектираните от изкуствен интелект био-ботове са способни на прости задачи, но бяха положително шокирани, когато видяха, че скоро откриха начин за спонтанно възпроизвеждане. Изглежда, че геномът, веднъж освободен от естествения дизайн, за да се превърне в жаба, търси проактивен нов начин да процъфтява. Пластичността на пътищата към оцеляване изглежда е кодирана в същността на самите клетки. Включително, според екипа, „колективно разузнаване“.

Водещият автор на изследването, д-р Сам Кригман, говори за дълбочината на проекта: „ Нито едно животно или растение, познато на науката, не се възпроизвежда по този начин .

Проектът изисква съдействието на програма за изкуствен интелект във Vermont Advanced Computing Core на UVM. Този AI тества милиарди форми на тялото в симулация с „еволюционен алгоритъм“ в опит да намери форма, която позволява на клетките да бъдат по-ефективни при това, което те наричат „кинематична“ репликация, което преди това е наблюдавано само на молекулярно ниво, и никога преди в клетъчния. AI се спря на окончателна форма, която очевидно прилича на видеоиграта „Pac-Man“.

„ С правилния дизайн – те спонтанно ще се самовъзпроизвеждат “, казва д-р Джош Бонгард, компютърен учен от Университета на Върмонт, който ръководи изследването.

Това е ключът към това, което изглежда е по-големият пробив на този експеримент: очевидната дисперсия на възможността в рамките на прости единични клетки. Те ще възприемат модели, които следват поведението на по-сложни организми с някои прости настройки (в този случай, като инструктират клетките да приемат устата на pac-man). Изведнъж се размножават. Това откровение има значително приложение в биологията, еволюцията, химията, инженерството, компютърните науки и др.

Да цитирам Джурасик Парк: „животът намира начин“. Или, както е по-уместно цитирано в самото проучване: „ животът крие изненадващи поведения точно под повърхността, които чакат да бъдат разкрити “.

Възможностите за вариации или сложността на способностите, които могат да се програмират, тогава ще изглеждат като огромен и невероятен нов пейзаж. Бонгард казва в този смисъл: „ Открихме, че съществува това непознато досега пространство в организмите или живите системи и това е огромно пространство .“

И така, какво друго може да направи Xenobot с проста промяна? Какви са приложенията за нас, хората?

Както обикновено, това е нож с две остриета: потенциалните положителни страни са значителни, но носи както голямо обещание, така и голям риск. Отборът обаче е обнадежден.

Бонгард вярва, че пандемиите или увреждането на екосистемите представляват по-тревожен риск от тяхното откриване. Той имаше да каже това по отношение на отговора на ваксината Covid: „ Това е идеална система, в която да се изследват самовъзпроизвеждащи се системи. Имаме морален императив да разберем условията, при които можем да го контролираме, да го насочваме, да го потушаваме, да го преувеличаваме... Скоростта, с която можем да произвеждаме решения, има голямо значение. Ако можем да разработим технологии, учейки се от Xenobots, където можем бързо да кажем на AI: „Имаме нужда от биологичен инструмент, който прави X и Y и потиска Z“, това може да бъде много полезно. Днес това отнема изключително много време.

ПРОЧЕТЕТЕ ПОВЕЧЕ: Първите „живи роботи“ вече могат „спонтанно“ да се самовъзпроизвеждат, казват учени

Той предлага и други приложения: „ разгръщане на живи машини за изтегляне на микропластмаси от водните пътища или създаване на нови лекарства... Трябва да създадем технологични решения, които да растат със същата скорост като предизвикателствата, пред които сме изправени.

Въпреки че е тревожно да се мисли, че човечеството и природата са ангажирани в надпревара във въоръжаването на проблем/решение, изглежда, че изследването може да има последици за регенеративната медицина. Ако чрез този процес можем да кажем на клетките как да се държат, тогава може да е възможно да повлияем на вродени дефекти, травматични наранявания, рак и стареене.

Отново рискът се подразбира. Ако искате да засеете океана със самовъзпроизвеждащ се инструмент за почистване на микропластмаси, наистина ли някога ще бъдете 100% сигурни, че няма да има непредвидим неблагоприятен ефект? Въвеждането на „организми-разтвори“ е изпробвано в миналото – често с катастрофалния ефект решението да е по-лошо от проблема, който е предназначен да отстрани.

Независимо от това, това наистина означава за нас е, че имаме потенциална нова технология: биологичен инструмент, който може да бъде създаден за конкретна задача. Лично аз намирам перспективата за вълнуваща, тъй като обикновено съм човек, който нахално се застъпва за „експериментиране на лудия учен“ (все още чакам генетиците да върнат вълнестия мамут или тасманийския тигър ). Въпреки това, като фен на научната фантастика, аз съм наясно с обратната страна, проблемните възможности за самоусъвършенстване или самостоятелно създаване на автономни машини. Чудотворните решения се случват много рядко, тъй като природата предпочита да се пазари и с всеки етап от еволюцията има нови проблеми и нови предимства.

Има редица надежди, които екипът свързва с това откритие. Дали тези дизайни поразяват читателя с надежда или ужас, зависи от индивида. И независимо от това, това е прекрасно вникване в механиката на сътворението.

1. elizabethborislavova - Значи, че скоро всички ще свърши
11.12.2021 11:58
Животът на земята ще изчезне и ще се възстанови след 1000 години.
2. zahariada - Да
11.12.2021 12:29
Може би. Ще ОСТАНАТ много малко. Около 500 млн. души. Това е.