16.10.2016 12:04 - НАСА разкри тайната на загубата на плътната атмосфера на Марс
Автор: zahariada Категория: Технологии

НАСА разкри тайната на загубата на плътната атмосфера на Марс     image   © NASA/JPL-Caltech/MSSS image

Геофизици обясниха механизма на загубата на плътна атмосфера на Марс. Резултатите от изследванията на учените са публикувани в изданието Nature Communications, съобщава НАСА.

Според учените преди 3,8 млрд. години на Марс е имало достатъчно влажен и топъл климат за съществуването на водоеми. По-конкретно за това е допринасяла плътнатаатмосфера на планетата.

Днес атмосферата на Марс 95% се състои от въглероден диоксид. Според учените в далечното минало във въздушната обвивка също е преобладавал този газ.

Въглеродът от атмосферата, както смятали учените, може да е изчезнал по два начина. Първият се заключава във възможността за неговото поглъщане от марсианската кора. Вторият свързва загубата на въглерод с неговото отлитане в Космоса.

Наблюденията на марсианските орбитални спътници и роувъри не са потвърдили първата хипотеза, тъй като в горните слоеве на кората на планетата тези апарати не са открили следи от излишно съдържание на лекия въглерод. От друга страна, изследването на съотношението на съдържанието на изотопите въглерод-12 и въглерод-13 е установило аномално високо количество тежък въглерод в атмосферата на планетата.

Изследователите смятат, че леките изотопи може да са попаднали в Космоса. Точно това са потвърдили учените в своето ново изследване. По думите им в далечното минало на Марс е съществувал аналогичен на земния кръговрат на въглерода. Първоначално това съединение под формата на въглероден диоксид се е намирало в мантията на планетата и при изригване на вулкани е попаднало в нейната атмосфера. На повърхността на Марс в района на полярните шапки той може да е бил заключен в леда и да е преминавал в газ при смяна на сезоните.

Също така въглеродният диоксид може да се е разтворил във водата, която след това се е изляла във вид на валежи и е попаднала на сушата или във водоемите на Марс. С времето значително количество от лекия въглерод е отишло в Космоса. Това се е случило благодарение на фотодисоциация (химична реакция, водеща до разпад на съединенията на съставките под действието на електромагнитното излъчване) на въглеродния диоксид.