18.12.2011 09:50 - Учени изпробваха способ за запис на знания в мозъка на човека
Автор: zahariada Категория: Технологии

Учени изпробваха способ за запис на знания в мозъка на човека 16-12-2011

Невролози от САЩ и Япония са направили първата стъпка към изпълнението на фантастичен нов метод за записи на нови знания в човешкия мозък. Въздействието върху работата на визуалния кортекс на главния мозък на доброволци, те са подобрили способността си да изпълняват задачи, предава Vesti.ru.

Учените в продължение на много години използват функционално магнитно резонансно сканиране записващо картина на "мозъчните вълни" на хора, които произвеждат различни действия. Проучвайки данните, учените получили представа коя част от мозъка, за какви действия отговаря.

Специалисти от Бостънския университет (Boston University) и лабораторията за изчислителна неврология на Института за напреднали телекомуникационни изследвания, отиват по-далеч и решили да проверят дали може да се въведе в човешкия мозък чужда "картина" и дали ще бъде приета от друг мозък, например, запис на тренировка на някои изключителни спортисти.

В съобщение за медиите U. С. Националната научна фондация, обяснява как да се направи "запис" на нови знания.
Първо, учени, събрали проби от човешка мозъчна активност, които извършват лесни визуални задачи.

След това, използвайки магнитно резонансен томограф, учените заставили първичната визуална кора на доброволци, за работа по предварително записани проби. Като че ли човека в томографа извършвал самото обучение. В края на експеримента, учените проверили дали доброволците са били в състояние да подобрят ефективността си при изпълнението на определени задачи.

В статия, публикувана в списание Science, учените пишат, че стимулирането на мозъчната кора е довело до факта, че доброволците започнали по-добре да изпълняват дадените им визуални задачи.

"Първичният визуалния кортекс на възрастните е достатъчно пластична и тя позволява визуално перцептивно обучение" - заключава професор Такео Уатанабе. По-рано, други изследователи установили, че зрителната работа е придружена от промени в визуалната кора на главния мозък. Но никой не е мислил за проверка чрез обратна връзка.
Но както се оказа, хората се учат, дори когато те не разполагат с никаква представа за това, което те всъщност учат (което теоретично дава възможност да се използва за лоши цели.)

Учените не уточняват колко пъти трябва да възпроизведат "записа" за доброто усвояване на материала и колко дълго ще трае ефекта от тези мозъчни обучения.

В допълнение, засега за неврофизиолозите не са достъпни други видове образование. Известно е, че човек получава информация и чрез други системи за възприятие (включваща не само очите, но и на устата, носа, мускули и т.н.). Това означава, че хората се учат да свирят на пиано, да играятголф, или изучават нов език, японци заедно с американци все още не е възможно.

"Ние все още трябва да изясняваме дали този метод е ефективен и при други видове образование," - казва Мицуо Kaвато, ръководител на лабораторията ATR.

Въпреки това, има надежда, че рано или късно хората ще могат да изтеглят новите знания в мозъка, например, като Нео във филма трилогия "Матрицата". Можем да си представим ситуация, в която гражданин на света на бъдещето седи пред компютъра, гледайки на екрана и за около половин час "се учи" на японски език.

Въпреки това, прилагането на нови елементи могат да бъдат и по-малко фантастични. Много войници и жертвите на катастрофи страдат от т. нар. пост-травматично стресово разстройство. След осигуряване на нови технологии, лекарите могат да лекуват такива пациенти.

tert.am