14.06.2016 23:12 - Звезди разкриха възрастта на поема на Сафо
Автор: zahariada Категория: Лайфстайл

Последна промяна: 14.06.2016 23:17

Звезди разкриха възрастта на поема на Сафо     image   Сафо и Алкей, 1881. Фрагмент. Lawrence (Alma-Tadema / Walters Art Museum) image

Астрономи от Тексаския университет в Арлингтън са датирали времето на написване на „Среднощна поема“ на древногръцката поетеса Сафо. Резултатите от изследването са публикувани в Journal of Astronomical History and Heritage.

В „Среднощна поема“ Сафо споменава залеза на Луната и Плеядите:

Луната и Плеядите се скриха,

Отдавна настъпи полунощ…

Плеядите, група звезди в съзвездие Телец, се виждат
добре от Северното полукълбо и населените области на Южното полукълбо. Плеядите са известни от дълбока древност, като първото известно изображение на звездите е открито във френската пещера Ласко и е датирано от XVIII–XV в. пр.н.е. Плеядите се споменават от древногръцкия поет Омир и в Библията. В продължение на хилядолетия те са асоциирани със зимния сезон в Северното полукълбо.

Плеядите са разсеян звезден куп, тоест това са звезди на приблизително една възраст, образувани от гигантски молекулярен облак. За астрофизиците Плеядите са интересни с това, че се състоят от множество горещи, ярки и млади звезди, по които е удобно да се изучават ранните стадии на звездната еволюция.

Авторите на статията изхождали от предположението, че Сафо е наблюдавала Плеядите от своя роден град Митилини на остров Лесбос, където е живяла през по-голяма част от живота си. Известно е, че поетесата е починала около 570 г. пр.н.е.

Тъй като учените не могли да изяснят как на Лесбос в онези години са определяли времето, авторите на статията предположили, че за тази цел е била използвана клепсидра – воден часовник, използван в Древна Гърция.

Целта на учените била да определят най-ранната дата, когато Плеядите са залязвали в полунощ или по-рано, както и най-късната дата, в която купът можел да се наблюдава. Изследователите използвали програмата Starry Night за определяне на сезона на написването на „Среднощна поема“. Системата Digistar 5, която се използва в планетариума на Тексаския университет, позволила да се пресъздаде нощното небе на Древна Гърция от времето на Сафо.

Учените установили, че през 570 г. пр.н.е. Плеядите са залязвали в полунощ на 25 януари, а преди тази дата се виждали и след полунощ. След това Плеядите са залязвали все по-рано, а последния път купът можело да се види на 6 април.

Тоест „Полунощна поема“ на Сафо е написана в късната зима или ранната пролет.

1. indiram - Здравей, Захариада!
15.06.2016 00:01
:-)))
Струва ми се, че Сафо е повече от име на една жена!
И, все пак, нещо от Сафо:
"Мила майчице,
чекръгът не се върти... Къслива е днес нишката...
Желание тегне върху мене...
Защото, стройната, хубава Афродита ме порази.
Любим, любим искам аз! "