Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
17.08.2019 10:28 - Грижа за опустошена от Деменция майка - „Бях щастлива, когато тя почина“
Автор: zahariada Категория: Лични дневници   
Прочетен: 249 Коментари: 0 Гласове:
1

Последна промяна: 17.08.2019 10:29


  Грижа за опустошена от Деменция майка - „Бях щастлива, когато тя почина“  

Admin
 20 юли 2019 г.  Други писатели

https://www.darkmoon.me/2019/caring-for-a-mother-ravaged-by-dementia-i-was-happy-when-she-died/?fbclid=IwAR1uNubBlvca7mA3PdqKMadbb_XUz40CsFzDDPQ7MhpQqqYlRCZAaxOChrg

От DEBORAH MOGGACH 
The Daily Mail, 8 юли 2019 г.

Публикувано като „Защо усещах облекчение, когато майка ми почина“

Звучи призивна изповед. Но в тази крайно откровена история, романистката Дебора Могач се осмелява да каже истината за грижата за родител, опустошен от деменцията. Дебора Могач каза, че не плаче, когато майка й Шарлот Хъф почина. Британският романист почувства, че вече е загубила човека, когото е обичала три години по-рано до деменцията. Любимата й майка беше жива, остроумна детска писателка и илюстратор. , , но до 80-годишна възраст тя ставаше все по-странна в своите начини.

image

Британската романистка Дебора Могач показа с майка си Шарлот ( горе вдясно ), която беше затворена през 1984 г., на 60 години, за убийството на милост на възрастна дама, която се моли за помощта си в самоубийството.

Когато майка ми умря, аз не плаках. Съвсем честно казано, аз просто се облекчих. Човекът, когото обичах, отдавна беше изчезнал, изгубен от деменцията три години по-рано.

Това беше класическият модел. Майка ми Шарлот Хъу беше жива, остроумна детска писателка и илюстратор.

Винаги е била малко ексцентрична. Обожаваше мишките, които тичаха наоколо в по-голямата си част. Ако някой й даде комплимент, тя щеше да го запише и да го залепи в своята записка.

Майката на Дебора Шарлот, СНИМКА НА 60,
20 години преди да получи деменция.

До 80-годишна възраст обаче тя ставаше все по-странна.

Спомням си, че градих с нея и забелязах, че тя изваждаше всички растения и оставяше плевелите, подсвирквайки неподправено под дъх. Тя също ставаше обсебваща, изстрелвайки гневни бележки към хора, които я обиждаха, и безкрайно „подреждаше“ документите й, които изглеждаха абсолютно същите. Личността й се променяше.

И тогава тя счупи крака и отиде в болница. Когато нещата психически се подхлъзват, човек се вкопчва в малки съчетания - разхожда кучето, купува хартията - и болницата унищожава всичко това. Когато си тръгна, тя сякаш видимо се бе свила в объркана и уплашена старица.

По това време живеех срещу нея и известно време с помощта на сестра ми можехме да се справим. Объркването дойде и си отиде. Понякога ще се оправи, а после изведнъж ще попита: „В кой университет ходи моето куче?“

Взехме я за тестове. За мое учудване, лекарите щяха да й задават въпроси, а не ние: „Колко пиете?“ - Имали ли сте инсулт ли някога?

Тогава те тържествено ще запишат отговорите й, въпреки че тя им дава грешни отговори.

Не разбраха ли? Ще трябва да се семафорираме безумно над главата й.

Както и да е, тя най-накрая беше диагностицирана със съдова деменция. Съгласихме се по две неща: едно, че ни трябва помощ. И две, че не искахме да я настаним в дом. Познатата й обстановка беше ужасно важна и къщата й имаше резервна спалня за помощ на живо. Започнахме да търсим болногледач.

В болницата се срещнахме с прекрасна, нежна ирландка, която масажираше краката на възрастна пациентка и ние й взехме телефонния номер. Затова й звъннахме и установихме, че пациентът й току-що е починал.

Тя се съгласи да се грижи за нашата майка с помощта на други двама нейни приятели на Ирландия. Биха го взели на въртене, денонощно. Наричаха се като болногледачи, въпреки че нямаха конкретна квалификация или референции, но ние бяхме отчаяни, харесахме ги и решихме, че ще е просто временно нещо, докато нямаме подходящ план.

Никога не сме го правили. С деменцията разбрах, че една църква от момент на миг, от една криза в друга и никога не може да се подреди нещата. Все едно да имаш малко дете.

Така тези три чат, способни ирландски жени се преместиха в живота ни и така започнаха най-необикновените две години.

Защото бях потопен в интимността с трима непознати, които бързо станаха незаменими.

Тъй като майка ми стана по-непозната, те станаха по-близки от семейството. Старостта не е за циси. Да си грижа не е и за циси. Повечето от нас не могат да се справят с това и наемат някой друг, който да върши мръсната работа. Те направиха това на въртене и ме оставиха свободен да продължа живота си.

И какъв влакче от емоции това пусна! Обожавах ги, те бяха спасители на живота и имахме няколко изненадващо чудовищни ​​времена заедно. Бях им дълбоко благодарен, като същевременно, нелепо, възмущавах нарастващата им интимност с някой, който се оттегля от мен в окончателното й заболяване. Не одобрявах начина, по който я инфантилизираха, дори я обличаха, като признах, че нямам право да критикувам, нямам никакво право.

Излишно е да казвам, че се чувствах хронично виновен. Бях й дъщеря, би трябвало да се занимавам с това, а не да седя в къщата си отсреща, опитвайки се да напиша роман.

Понякога аз негодувах за огромната сума пари, която струваха - в брой - и ежедневните пътувания до моята местна дупка в стената.

И понякога изпитвах завист, че майка ми изглежда по-привърженик на тях, отколкото на мен, по-скоро като дете, обичащо бавачката си повече от родителите си. Защото те печелеха от любовта й, дори когато тя едва доловимо се променяше и ставаше, добре, тяхна.

С други думи, аз бях заключена в една връзка, която става все по-честа, когато възрастното население избухва. Но малко хора говорят за това. Все повече разчитаме на тези непознати, които влизат в сърцето на нашите семейства и опознават нашите тайни.

imageЗатова реших да напиша роман за това.

Романистката Дебора Могач (на снимката) в своето изследване

Грижа е историята на възрастен професор и неговия син и дъщеря на средна възраст, които са твърде заети с нещастни бракове и неподходящи любовни отношения, за да се грижат за стария си баща. Те наемат грижовец, наречен Манди, който пристига, въоръжен с ръкавици от невен и пищящ начин, за да свали баща си от ръцете.

За тяхна изненада той претърпява нещо като трансформация. Внезапно този отличен и по-приличен старец се наслаждава на ярости до Нандо и търговски центрове; той се пристрастява към скреч картички и дневни тели.

Компанията на Манди му отвори изцяло нов свят, който той сякаш харесва. Децата му тайно не одобряват тази промяна в начина на живот - шапката има ОБЕ! - но кои са те да критикуват? Освен това изглежда по-щастлив, отколкото е бил от години.

В книгата има много комедия, както беше в моята ситуация.

Спомням си как майка ми ни казваше с голяма тържественост: „Снощи в моята спалня имаше двама мъже. Единият беше в гардероба, а другият беше под леглото ми. Никога не съм вярвал в тройки и няма да започна сега.

О, беше мрачно и изтощително, имаше и мрачни времена, но аз и попечителите се забавлявахме взаимно с клюки за нашите шарени любовни животи - един от тях, Синеад, имаше афера с ръководител на багаж на летището в Лутън и щеше да чете текстовете му за сънливост над задрямалото тяло на майка ми. Дори мама получи кикотите.

И научих много от тях как да се справя с деменцията. Отначало се изненадах, че те се заговориха с произнасянията на майка ми.

Понякога си мислеше, че живее в хотел и започва да се оплаква от това, затова й опаковаха куфар, заведоха я около блока и се прибраха вкъщи.

"Това е много по-хубав хотел, нали, скъпа?" те казаха. Тя кимна щастливо и ще се настани обратно.

Не ми харесваше, че ги лъжат, докато не ми обясниха, че казването на истината само допринася за страданието и объркването и разбрах, че са прави.

Най-хубавото е, че са се отнасяли към нея като към човешко същество. Помогна, че беше в собствения си дом, изпълнен със снимки и спомени от нейния изключително интересен живот. По време на престоя си в болница тя просто беше тяло в легло. Ако само някой беше закачил нейна снимка, когато беше по-млада, с малко биография.

Шарлот СНИМЕНА като младо момиче , радващо се на живота

В болница тя беше докосвана само по медицински начин - да бъде преместена или да й бъде поставена инжекция. Връщайки се вкъщи, обаче, нейните грижи й дадоха любящи масажи, като я обтриваха с ароматизирани масла. Тя никога не е била страхотна за докосване - не си спомням, че някога ме е прегръщала - но на практика мърмореше.

Личността й се променяше толкова дълбоко, че до този момент не можех да я позная като майка си. Самото й лице беше променило формата си. Нито наистина можеше да ме разпознае като своя дъщеря.

Последните месеци бяха доста ужасни. Тя беше обидна, инконтинентна и напълно нещастна. Поредица от удари я оставиха в леглото. Пристъпите на пневмония почти я убиха, но тя винаги беше отдръпвана от чудесата на съвременната медицина.

Помислих си: това може да продължи с години. Само твърде очевидно беше, че иска да умре.

Отдавна съм покровител на „Достойнството да умираме“ и силно вярвам в правото си да имаме контрол върху собствената си смърт. Иронията на положението на майка ми не се загуби върху мен. Защото 20 години по-рано самата тя беше помогнала на една стара дама да умре.

За съжаление, някой предаде мама; тя е обвинена в убийство, съдена в Олд Бейли и изпратена в затвора. Всъщност беше станала леко болна семейна шега, че всеки път, когато някой искаше да сложи край на живота си, ние ще скандираме: „Обадете се на Шарлът!

Случи се така. През 60-те години майка ми посещаваше стара жена на име Анита, която живееше в защитени жилища на пътя.

Анита беше изключително болна и напълно приятелска и един ден каза на майка ми, че е решила да се самоубие и може ли майка ми да седи с нея, докато тя го прави?

image

Отрезяване: Откриването на пощата за съдебното дело на Шарлът през 1984 г. 
Тя беше помогнала на една стара дама да умре, пише Дебора

Както можете да си представите, това беше голямо питане.

Майка ми почти не познаваше Анита и беше напълно наясно с рисковете. Тя обаче се съгласи и отиде в стаята на Анита в предвидената вечер. Анита беше приготвила всичко - хапчетата, бележката „Не реанимирайте“, уискито. Тя имаше и найлонова торбичка, която помоли майка ми да сложи над главата, ако хапчетата не работят.

И не го направиха. След четири часа Анита беше в кома, но все още дишаше. Зората се късаше и скоро надзирателят щеше да се приближи, за да провери жителите, така че майка ми наистина сложи пластмасова торба над главата на Анита и я завърза с панделка. Скоро Анита спря да диша, в този момент майка ми свали чантата, сложи я в джоба си и си тръгна.

Това беше невероятно смело нещо. Проблемът беше, че Шарлот беше хронично нехарактерна.

Тя каза на мен и сестра ми и мълчахме, но тя сигурно се бе доверила на някой друг, защото няколко дни по-късно беше арестувана.

За нея това беше изключително травматично преживяване - процесът, публичността, шестте месеца затвор. (Изтъкнатото правно основание беше променено на „Опит за убийство“, което имаше по-кратко изречение.)

Като жена на 60 и по-скоро от по-горна класа, тя беше безпощадно насилвана, когато беше вътре. Сестра ми и аз я посещавахме веднъж на две седмици и всеки път тя сякаш се свиваше.

Мислех за това много през тези последни месеци от живота на майка ми. Тя беше просто люспичка, черупка на бившето си аз и изглеждаше абсолютно никакъв смисъл да продължава да живее.

В крайна сметка тя починала спокойно, а Джак Ръсел на леглото си. След това, когато разчиствах нещата й, прочетох старите й писма.

Тя беше чудесно забавна, жива писателка и изведнъж чух гласа й, старата Шарлот, сякаш беше с мен в стаята. Този глас дори се пееше чрез формалността на пробните преписи.

Точно тогава я върнах и това е споменът, който ще запазя при себе си. Не последните години, а годините, когато Шарлот беше Шарлот.

И винаги ще съм благодарен на онези три ирландски жени, които се грижеха за нея по начин, който никога не бих могъл и които отдавна са изчезнали от живота ми. Никога дори не знаех техните фамилни имена.

The Carer , от Дебора Могач, е публикувана на 8 юли (Ј 16.99, Tinder.)

източник




Гласувай:
1



Спечели и ти от своя блог!
Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: zahariada
Категория: Политика
Прочетен: 39935619
Постинги: 21940
Коментари: 21634
Гласове: 31039
Архив
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930