26.02.2019 17:20 - Това наистина ли е убило динозаврите? Проучването показва, че астероидът, който е ударил на Земята преди 66 милиона години, комбиниран с масивни вулканични изри

Последна промяна: 26.02.2019 17:21

Това наистина ли е убило динозаврите? Проучването показва, че астероидът, който е ударил на Земята преди 66 милиона години, комбиниран с масивни вулканични изригвания, създава катастрофално „едно-две удари“
  • Отдавна се смята, че един метеор, който се сблъсква с Земята, причинява изчезването
  • Сега учените са открили, че светът е бил много вулканично активен по това време
  • Точните датировки откриха изригванията и комбинирания метеор за изчезването

От АФФ и ДЖО ПИЙЧСТОУН ЗА МЕЙДЪЛЛАЙН

ПУБЛИКУВАНО: 21:50 GMT, 21 февруари 2019 | АКТУАЛИЗИРАНО: 09:54 GMT, 22 февруари 2019 г.

Изчезването на динозаврите може да е било причинено от комбинация от огромно астероидно кацане на Земята и серия от огромни вулканични изригвания.

Често се смята, че един астероид се е ударил в Земята преди 66 милиона години и огромни струи прах са били хвърлени в атмосферата и са блокирали слънчевата светлина.

Това попречи на растенията от фотосинтезиране и гладуване на цялата храна и създаде екологично опустошение по целия свят.

Две нови проучвания са точно датирани потоци от лава около света и са открили, че Земята е била в период на екстремни вулканични дейности почти по същото време, когато метеорът се е спуснал и е образувал кратера Chicxulub, край бреговете на Мексико.

Превъртете надолу за видеоклип

image   6

Всяко дете от училище знае, че динозаврите са били убити от астероид, разбил Земята преди около 66 милиона години. Но учените казват, че историята може да не е толкова проста. Скелети на динозаврите, изложени в Научния музей на Токио

Преди 80-те години на миналия век доминиращата теория е, че огромните и продължителни вулканични изригвания причиняват бърза и смъртоносна промяна в климата на планетата, като изпращат огромни облаци пепел, газ и прах в атмосферата.

След това учените открили огромния кратер на Чиксулуб от древното астероидно въздействие от карибското крайбрежие на Мексико, което те натоварили, че са изпратили толкова много отломки в атмосферата, че е възпрепятствал фотосинтезата в растенията и е убил три четвърти от живота на Земята.

Оттогава учените поддържат оживен дебат за относителния принос на всяко катаклизмично събитие за масовото отмиране.

Авторите на двата доклада бяха в състояние да посочат масивни потоци от лава с далеч по-голяма прецизност, намалявайки от около един милион години до десетки хиляди години.

СВЪРЗАНИ СТАТИИ
  • предишен
  • 1
  • 2
  • Следващия
  • imageХраненето с човешка храна кара дивите мечки да похарчат ...НАСА поздравява Израел, тъй като тя успешно стартира ...image
  • image„Историческа Google Земя“: снимки от въздуха, датиращи от Втората световна война ...
СПОДЕЛЕТЕ ТАЗИ СТАТИЯ Дял

"Ние сме в състояние да пресъздадем с голяма точност реда на събитията в края на периода на кредата", каза Лойк Вандерклюйсен, професор по геология в Университета Дрексел във Филаделфия.

Той е бил част от екип, който датира от огромните потоци от лава, известни като Декански капани в Индия, използвайки радиационни измервания. Другият екип използва различен метод за датиране.

Методът за датиране на аргон-аргон стеснява вулканичното събитие до 50 000 години от изчислената дата преди 66,052,000 години.

На геоложките срокове - това поставя едновременно времето на вулканичната активност и астероидното въздействие.

Експулсирането на лава от милион години остави деканските потоци с дебелина повече от 4,000 фута (1 200 метра) на места днес, обем, достатъчно голям, за да покрие площ с размер на Франция на дълбочина от няколкостотин метра, каза той.

image   6

Слоените потоци от лава се намират в подгрупата Вай от близо до Амбенали Гхат, Западна Гата. Изтласкването на лава от Декан тече повече от 4 000 фута (1200 метра) дебели места днес

image   6

Надут листен лист в образуването на Jawhar в кариера на север от Мумбай, Индия. Доказателствата от тук показват, че изчезването на динозаврите може да е било причинено от комбинация от огромно кацане на астероиди на Земята и серия от огромни вулканични изригвания.

КАКВО УБИ ДИНОЗАВЪРИТЕ?

Това масово изчезване проправи пътя за възникването на бозайници и появата на хора.

Астероидът Chicxulub често се цитира като потенциална причина за изчезването на креда и палеогена.

Астероидът се блъсна в плитко море в сегашния Мексиканския залив.

Сблъсъкът освободи огромен облак прах и сажди, който предизвика глобални климатични промени, заличавайки 75% от всички животински и растителни видове.

Изследователите твърдят, че сажката, необходима за такава глобална катастрофа, може да дойде само от пряко въздействие върху скали в плитки води около Мексико, които са особено богати на въглеводороди.

В рамките на 10 часа след удара масово цунами махна с ръка от брега на Персийския залив, смятат експертите.

image   6

Преди около 65 милиона години не-птичи динозаври бяха унищожени и повече от половината видове в света бяха заличени. Астероидът Chicxulub често се цитира като потенциална причина за изчезването на креда и палеогена (снимка)

Това предизвика земетресения и свлачища в районите до Аржентина.

Но докато вълните и изригванията бяха съществата, живеещи по онова време, не просто страдаха от вълните - топлината беше много по-лоша.

Докато изследваха събитието, изследователите откриха малки частици от скали и други отломки, които бяха изстреляни във въздуха, когато астероидът се разби.

Наречени сфери, тези малки частици покриваха планетата с дебел слой от сажди.

Експертите обясняват, че загубата на светлина от слънцето причинява пълен срив във водната система.

Това е така, защото базата на фитопланктона на почти всички водни хранителни вериги би била елиминирана.

Смята се, че повече от 180 милиона години еволюция, която доведе света до креда, е била разрушена по-малко от живота на тиранозавър рекс, който е около 20 до 30 години.

Новите датировки, направени от двата отбора, съвпадат: един установи, че „пулс“ от вулканични изригвания се е случил точно преди масовото изчезване.

Другият е по-малко точен, но предполага, че по-голямата част от потоците лава идват, след като астероидът удари Земята, подкрепяйки идеята, че въздействието е предизвикало толкова масивно земетресение, че биха регистрирали 11 по скалата на величината на момента, нещо, което хората никога не са виждали.

Това от своя страна предизвика вълна от вулканични изригвания, продължила около 300 000 години.

- Това подкрепя теорията, че въздействието е основната причина - каза професор Вандерклюйсен.

- Това е като да разклатиш бутилка орангина, да ускори вулканичната дейност.

Тясната връзка между двете събития - изригвания и изчезване - едва ли ще бъде съвпадение, казват изследователите.

Други периоди на интензивна вулканична дейност съвпадат с масовите изчезващи събития, каза Блеър Шьоне, професор по геологията в Принстън и съавтор на другото проучване.

- Големият въпрос е дали изчезването щеше да се случи без въздействието, предвид вулканизма, или обратно, дали изчезването щеше да се случи без вулканизма, предвид влиянието? Не мисля, че знаем този отговор - каза той пред AFP.

- Главният пункт за завръщане е, че не е толкова просто. Природата е сложна - добави той. - Чрез изучаване на двата феномена възможно най-подробно, можем да се опитаме да разберем каква е цялата история.

Картографирането на хронологията на това отдавна масово изчезване е от решаващо значение, каза Шьоне, за да разбере последствията от сегашното т.нар. „Шесто изчезване“, което хората в момента причиняват.

Пълните констатации бяха публикувани в списание Science .

image   6

Карта, очертаваща откритите зони на Деканските капани в днешна Индия. Точното датиране на лавата открива, че е създадено по същото време, когато астероидът удари Земята

КОГА СА ЗЕМНИ ПЪТИ СЛУЧАИ?

Масово измиране на крайно ордовицки
Първото от традиционните големи пет изчезващи събития преди около 540 милиона години вероятно е второто най-тежко. Почти целият живот е бил в морето по това време и около 85% от тези видове са изчезнали.

Къснодевонски масово изчезване

Преди около 375-359 милиона години големите промени в околната среда предизвикаха изчезнало събитие, което унищожи основните групи риби и спряло образуването на нови коралови рифове за 100 милиона години.

image   6

Пет пъти по-голямата част от световния живот е изчезнала в така наречените масови изчезвания. Най-известният може да бъде край-креда, който унищожи динозаврите. Впечатление на художника

Излезли Перм масово измиране (Великата умиращите)
Най-голямото събитие изчезване и на този, който влияе на Земята екология най-дълбоко се състоя преди 252 милиона години. 97% от видовете, които оставят фосилни данни, изчезнаха завинаги.

Крайно-триасовото масово изчезване
Динозаврите се появяват за първи път в ранния триас, но големи земноводни и влечуги като бозайници са били доминиращите земни животни. Бързото масово изчезване, настъпило преди 201 милиона години, промени това.

Масово измиране в края на креда

Астероидът се е блъснал на Земята преди 66 милиона години и често е обвиняван за прекратяване на управлението на динозаврите.

Video playing bottom right... Click here to expand to full page     Заредено : 0% Напредък: 0% 0:14 Pause Unmute   Current Time0:14 / Duration Time1:23 Цял екран         РазгъванеЗатвори