21.02.2019 13:54 - Древният вавилонски астрономически текст променя историята
Автор: zahariada Категория: История

Последна промяна: 21.02.2019 13:56

Древният вавилонски астрономически текст променя историята

13 февруари 2019 Ниам Харис Sci / Околна среда 7

imageТази вавилонска таблетка, написана с клинопис, съдържа геометрични изчисления, използвани за проследяване на движенията на Юпитер.

Наскоро преведена таблетка разкрива, че древните вавилонски астрономи са използвали методи далеч по-напреднали от представените за тази епоха.

Древните вавилонци са изчислявали дъгите на изместването на планетите над 1000 години преди „изобретението“ на метода.

Анализът на таблетките разкрива, че вавилонските звезди са могли да изчислят позицията на Юпитер, използвайки геометрични техники, за които се смята, че са били използвани за първи път около 1400 години по-късно в Европа от 14-ти век.

Смята се, че таблетките, намиращи се в Британския музей, са били открити от археологически разкопки в Месопотамия, днешния Ирак, някъде през 1800-те.

Gizmodo доклади: Добре известен факт е, че вавилонците са били квалифицирани математически астрономи, които са запазили знанията си за стотици глинени таблетки. Но когато астроархеологът Маттие Осендрийвър от Университета „Хумболд“ в Берлин превежда непроучен текст на Юпитер, той открива нещо удивително. За да проследи пътя на газовия гигант през небето, вавилонците използват геометрична техника - така наречената трапецовидна процедура - това е крайъгълен камък на съвременното смятане. Досега се смяташе, че този метод е бил разработен в средновековна Европа, около 1400 години по-късно.

"Това показва колко силно е развита тази древна култура," каза Осендрийвер, чието откритие се появява в днешната наука, каза на Gizmodo. - Не мисля, че някой очаква нещо подобно да се открие във вавилонски текст.

Текстът принадлежи към колекция от хиляди глинени плочки, вписани с клинопис и разкопани в Ирак през 19-ти век. Чрез превода и изучаването им през миналия век, археолозите са научили много за вавилоняните, включително за тяхната напреднала система на астрономия, която е израснала от развитието на зодиака около 400 г. пр. Хр.

Също и свещеници, вавилонските астрономи вярвали, че всички земни събития - времето, цената на зърното, нивото на реките - са свързани с движението на планетите и звездите. И от всички сили, влияещи на нашия свят отгоре, никой не беше толкова важен, колкото Мардук, божественото покровителство на Вавилон. Той беше свързан с Юпитер.

Както Ossendrijver обяснява в своята статия, около 340 известни вавилонски астрономически таблетки са пълни с данни за планетарни и лунни позиции, подредени в редове и колони като електронни таблици. Другите 110 са процедурни, с инструкции, описващи аритметичните операции (събиране, изваждане и умножение), използвани за изчисляване на позициите на небесните обекти.

Но една колекция - набор от четири таблетки на позицията на Юпитер - изглежда запазва части от процедура за изчисляване на площта под крива. Тези текстове са фрагментарни и от десетилетия астрономическото им значение остава незабелязано. През 2014 г. Ossendrijver открил инструкциите им: таблет, каза той, който „просто паднал през пукнатините” и от 1881 г. събирал прах в Британския музей.

imageЕдин от фрагментарните вавилонски текстове (вляво) показва част от изчисление за определяне на изместването на Юпитер през равнината на еклиптиката като площта под кривата за време и скорост (вдясно). Via Mathieu Ossendrijver

Сега декодираният "текст А" описва процедура за изчисляване на изместването на Юпитер през равнината на еклиптиката, пътя, който Слънцето изглежда да проследява през звездите, в течение на една година. Според текста, вавилонците са направили това, като проследяват скоростта на Юпитер като функция на времето и определят площта под кривата на скоростта и времето.

Досега най-ранният произход на тази концепция датира от средата на 14-ти век в Европа. "През 1350 г. математиците разбраха, че ако изчислите площта под тази крива, ще получите изминатото разстояние", казва Осендрийвер. - Това е доста абстрактно разбиране за връзката между времето и движението. Това, което се показва от [тези текстове] е, че това прозрение се случва във Вавилон.

По мнението на Осендрийвер е малко вероятно този метод да е оцелял в огромния период от време между изчезването на вавилонската култура и появата му в средновековна Европа. "Мисля, че е по-вероятно те (европейците) да го развиват самостоятелно," каза той, отбелязвайки, че трапецовидната процедура не изглежда да е била популярна сред вавилонските астрономи и че голяма част от техните знания са изгубени, когато културата изчезнала около 100 АД

- Кой знае какво друго е скрито в хилядите таблетки, които се намират в музеи по целия свят? - продължи Осендрийвер. "Това е част от историята на науката и се надявам, че това ще повиши осведомеността за стойността на защитата на това наследство."

1. pranjeva - Интересна тема...надявам се с продължение.
24.02.2019 19:45
Малко се знае за вавилонската култура, въпреки множеството изследвания. Поздравления за темата!
Поздрави!