09.04.2016 21:19 - Странни изкопаеми открития озадачават учените
Автор: zahariada Категория: История

Странни изкопаеми открития озадачават учените   image   The Conversation Фосилизиран трилобит, един от най-разпространените изкопаеми благодарение на твърдия екзоскелет. © Mike Peel image

От трилобити до динозаври – повечето фосили са останки от същества с твърда обвивка или скелет. Те не се разлагат лесно, след известно време се покриват с отлагания, които съхраняват информацията за същество, което достига до нас милиони години след като е загинало.

Мекотелите, такива като червеи, се разпадат бързо и техни останки са много откъслечни.

В изключителни обстоятелства обаче техни останки се съхраняват на най-необичайни места. Палеонтолозите могат да използват такива открития, за да отворят нови страници от историята на живота на Земята.

Наскоро невероятна находка беше направена в Антарктида в скали на възраст 50 милиона години – фосилизирана сперма на червей. Така се оказва, че има доста по-странни вкаменелости, отколкото костите на динозавър. Ето някои от най-необичайните образци.

Древната сперма

Тази забележителна находка е фосилизирани сперматозоиди на червей (clitellate) и представляват най-старата животинска сперма от откриваните някога. Тя счупила предишния рекорд, когато в балтийски кехлибар на възраст поне 10 милиона години била открита сперма на безкрило насекомо.

Сперма на червей. © Palaeobiology Department, Swedish Museum of Natural History

Съхраняването на спермата станало възможно поради това, че такива червеи се размножават, оставяйки своите сперма и яйца в защитни пашкули. Затова твърдата обвивка е съхранила незасегнати пашкулите, които учените открили в плитък залив на Антарктическия полуостров. Спермата била открита на парче чакъл благодарение на анализ, проведен с мощен микроскоп.

Тази сперма най-много напомня спермата на червеи, подобни на пиявици, които се прикрепват към раците. Но в днешно време те обитават само Северното полукълбо. Изследователите смятат, че това може да е сперма на друг загадъчен червей.

Фосилизирани екскременти и повръщано

Копролитите са фосилизирани екскременти и имат голямо палеоекологично значение. По тях може да се определи с какво се е хранило измряло същество.

По вкаменелостите се откриват странни неща. © Poozeum/Wikimedia Commons

В Австралия по тях било определено, че плезиозаврите са били дънни хранилки, тоест добивали са храна на дъното на водоеми. Открити в Полша фосилизирани останки от повръщано, съдържащи развалена риба, помогнали да се разбере как се е възродил животът след масовото измиране в историята на Земята.

В юрски шисти от Питърбъро и Уитби в Англия слоеве, подобни на калмари белемнити били интерпретирани като повърната маса от ихтиозаври.

Силурските скариди

Ако сперматозоидът на 50 милиона години предизвикал голямо учудване, то какво да кажем за пенис на скарида на 425 милиона години? В канавка край англо-уелската граница в началото на новото хилядолетие открили малък остракод, по всички признаци от мъжки род. Той се съхранил в три измерения, всичките му тъкани били фосилизирани и изглеждал доста „надарен“.imageПо време на силурския период (преди 443–419 милиона години) уелската граница се намирала на шелфа на тропическото море. Морските животни загинали от задушаване и били погребани под дебел слой вулканична пепел. Остракоди и безкрайно количество други малки фосили не могат да бъдат изучени с микроскоп, но техният минерален гроб постепенно ще бъде разкопан и изкопаемите същества ще бъдат пресъздадени в 3D цифрови изображения.

Йоркширските носорози

През 1821 година много странни фосили са открити в пещерата Kirkdale в Северен Йоркшир, Англия. Работници в кариера за чакъл открили дълбока пукнатина в скалата, пълна с големи кости на животни.

Уилям Бъклеад в пещерата на хиените. Public Domain

На пръв поглед изглеждало, че това са кости на крави, но местен естественик забелязал, че те изглеждали необичайно. Останките били изпратени в Оксфордския университет на проф. Уилям Бъкланд.

Бъкланд бил изявен учен експериментатор, основател на палеоеокологията. Той определил, че това са кости на големи тревопасни животни, такива като слонове и носорози. Костите били частично оглозгани, навсякъде се търкаляли фосилизирани екскременти, по всички признаци принадлежащи на хиени. Бъкланд стигнал до извода, че тази пещера е била леговище на хиени.

Мистериозното чудовище

Вкаменелостите в Мейзън Крийк, щата Илинойс, били открити по време на добив на въглища в XIX  век. Но чак през 50-те години мястото станало известно благодарение на откритието на Франсис Тъли.

Късче история. Ghedoghedo/CC BY SA 3.0-Wikimedia Commons

Той намерил отлично съхранен фосил на много странен звяр – отпечатъкът на меките тъкани на животното в разцепен минерал.

Това била уникална находка. Съществото получило името Tullimonstrum gregarium. Фосилът също получил статус „държавен“ в щата Илинойс. Но никой не знае що за животно е това. Предполага се, че е било хищник, живял в плитката част на тропическите морета. Това животно не може да бъде отнесено към други видове безгръбначни, живи или измрели.

Освен това след повече от половин век не сме напреднали в знанията си. Нямаме задоволително обяснение и на други безгръбначни, които населяват нашата планета или отдавна са измрели. Даже когато те са се запазили добре, винаги успяват да ни изненадат.

The Conversation

1. indiram - Здравей, Захариада!
09.04.2016 22:09
... За някои, гледах по NG-канала...
Обаче, цитирам (от статията):
"Освен това след повече от половин век не сме напреднали в знанията си."

Едва ли ще узнаем (мое мнение) как са се появили човеците и другите живи организми... Дарвин, марвин, ала-бала, портокала...