25.04.2020 22:35 - Запознайте се с пчелата с тяло, което е половин мъж, наполовина женско
Автор: zahariada Категория: Технологии

Последна промяна: 25.04.2020 22:37

Запознайте се с пчелата с тяло, което е половин мъж, наполовина женско Така наречените гинандроморфи са рядкост, но те могат да ни научат много за развитието и еволюцията

Лицето на потната пчела ( Megalopta amoena ), която е наполовина женска (отляво на зрителя, дясна пчела) и наполовина мъжка (зрител отдясно, пчела вляво) (Челси Ритнер / Юта държавен университет) От Катрин Дж. Ву SMITHSONIANMAG.COM
2 АПРИЛ 2020 Г.

През пролетта на 2018 г. Ерин Кричилски се натъкна на най-смущаващата пчела, която някога е виждала.

Докато дясната страна на лицето му изпъкваше здрава, грапава челюстна линия, украсена с тийнейджърски зъби - характеристики, които обикновено се срещат при женска - лявата половина от халбата на насекомото имаше нежните, мъгливи черти на мъжки. Бързо преглед на останалата част от тялото на пчелата разкри много от едно и също: а тя отдясно, а той отляво. Сякаш някой е разцепил мъжка пчела и женска пчела на две и зашил половината от всяка заедно.

Вглеждайки се в микроскоп при 4-милиметровото насекомо, Кричилски - тогава научен сътрудник в Smithsonian Tropical Research Institute (STRI) в Панама - осъзна, че е намерила нещо изключително. „Този ​​супер готин индивид не беше нещо подобно на това, което бях свикнала да виждам“, спомня си тя. „Беше много вълнуващ ден.“

Това мистериозно насекомо, описано наскоро в Journal of Hymenoptera Research , е изключително рядко гинандроморф - животно, което е анатомично наполовина мъжки, наполовина женска - първото някога идентифицирано при вида Megalopta amoena , вид пчелна пот, открита в Централна и Южна Америка.

За разлика от хермафродитите, които често външно изглеждат мъжки или женски, но имат репродуктивните органи и на двете, гинандроморфите могат да се похвалят с цели тела, които са сексуални мозайки. Поради тяхната рядкост в природата, тези хора, разделени по пол, се разбират слабо. Все пак изследователите са документирали гинандроморфи при същества, вариращи от пеперуди и ракообразни до влечуги и птици - всички с буквално смесени резултати.

Един друг Megalopta gynandromorph е показал лицето си на учените преди: мъжки женски хибрид в тясно свързан вид пчелен вид, наречен Megalopta genalis, идентифициран през 1999 г. За двете десетилетия след това изследователите на СТРИ са събрали и анализирали десетки хиляди други пчели, без да разкриват втори пример - превръщайки новия и серендипотен вид на новия Megalopta amoena в добре дошъл акт, казва Кричилски.

Екипът не анализира гените на пчелите, за да потвърди нейния гинандроморфен статус. Но асиметричната анатомия на насекомото беше нещо като мъртво предаване, казва авторът на изследването Адам Смит , биолог от университета Джордж Вашингтон.

Generally speaking, bees, wasps and ants—which belong to the group Hymenoptera—live in matriarchal societies in which females “do all the things that make bees interesting,” Smith says. “They collect pollen, build nests, take care of the kids.” As such, evolution has equipped these ladies with traits compatible with their endless list of chores: strong jaws capable of digging into wood; thick, hairy hindlegs that can snare and transport pollen; and a sharp-tipped stinger for defense.

Males, however, “do nothing useful except mate,” Smith says, and have the feeble physique to match.

Въпреки че изследователите не са сигурни как точно е възникнала тази причудлива пчела, проучванията при подобни насекоми могат да дадат някои намеци. Преди няколко години друг екип от учени, ръководен от експерта по пчелите от Университета на Сидни Бенджамин Олдройд, анализира гените на няколко пчелни гинандроморфи и установи, че хибридите мъже-жени вероятно са резултат от неуспех в развитието.

При хората биологичният пол се определя от две полови хромозоми - една от мама и една от татко. Наследяването на две X-та дава женска, докато X в двойка с Y създава мъж. Но пчелите правят нещата малко по-различно . Всички оплодени яйца, които носят генетичен материал от майка и баща, излюпват женски пчели. Незаплодените яйца обаче все още могат да дадат потомство: мъже без бащи, които носят само един набор от хромозоми от своите майки - половината от това, което се среща при жените. Сексът, с други думи, се определя от количеството генетична информация в пчелните клетки.

imageПотна пчела ( Megalopta amoena ), която е наполовина женска (дясната страна на тялото) и половината мъжка (лявата страна на тялото). Женските от този вид имат по-големи челюсти, по-дебели и коси крака и жилки. (Челси Ритнер / Юта държавен университет)

В много, много редки случаи втори сперматозоид може да се промъкне във вече оплодена яйцеклетка - бъдеща жена - и да започне да се копира, обяснява Олдройд. Това създава две асиметрични линии, които всеки попълва собствената си половина от растящия ембрион: Една, възникваща от съединението на яйцеклетката и първата сперма, която се развива като женска, и друга, родена единствено от втората, свободно движеща се сперма. Тъй като тази втора сперма никога не си партнира със собственото си яйце, броят на хромозомите в нейния род остава нисък, създавайки само мъжки клетки.

Тези събития на двойно оплождане изглежда обясняват поне някои пчелни гинандроморфи, въпреки че мъжки-женските хибриди при други видове могат да се проявяват по други начини. Друго обяснение може да включва клетка в типичен женски ембрион, който прави грешка, докато копира себе си, генерира една женска клетка и една мъжка клетка вместо две женски клетки. След това тези нови клетки ще продължат да се делят независимо, давайки две полово различаващи се линии.

И един или друг от тези сценарии може да не е играл в новата пчела Megalopta , която оттогава е увековечена в колекциите на STRI. Без да разчленяват образеца и да анализират неговия геном, изследователите не могат да разберат.

Преди да умре пчелата Мегалопта , Кричилска и нейните колеги решиха да извършат различен вид тест: проследявайки ежедневния си цикъл на сън. Когато сплескали насекомото в монитор за активност, открили, че се събудили малко по-рано, за да се хранят за храна, отколкото типичните мъже и жени от неговия вид.

Само с един екземпляр за изследване, екипът не може да направи категорични заключения за тази поведенческа странност. „Може би е странно, защото е гинандроморф“, казва Смит. „Или е просто странно, защото е странно.“

Все пак откритията на екипа са забележителни, просто защото те въобще съдържат каквито и да било поведенчески данни, казва Сидни Камерън , ентомолог от Университета на Илинойс в Урбана-Шампан, който не е участвал в проучването. Повечето гинандроморфи са открити едва след като са умрели и са съхранявани в музейни колекции, което прави невъзможно да се знае как са се ориентирали в заобикалящата ги среда и социалните взаимоотношения в живота. Въпреки че този образец не може да говори за всички гинандроморфи, казва Камерън, действията му са интересни за документиране.

Ехаб Абухейф , биолог от университета Макгил, който не е участвал в изследването, подчертава важността да не отхвърляме гинандроморфите като „изроди от природата“. Видовете могат да оцелеят и да съществуват само ако популациите им са разнообразни. В тази светлина необичайните хора не са грешки, които трябва да бъдат отписвани - те са фураж за адаптиране .

Много, ако не и повечето, гинандроморфите вероятно са безплодни и вероятно сами не откриват нови видове. Но промените в развитието, които замъгляват анатомичните линии между половете, все още могат да доведат до еволюция в други контексти, казва Смит. Например при някои паразитни пчели женските са загубили много от обичайните черти, които феминизират други видове и могат да изглеждат почти мъжки.

Този вид сексуална плавност „вероятно се случва по-често, отколкото сме наясно“ в природата, казва Кричилски. „Има някои ниши, заети от по-типично жени или мъже. Може би [някои хора] могат да заемат нещо между тях или и двете - или да се превърнат в съвсем нов организъм. “

Макар и необичайни, гинандроморфите „все още са пчели, също като другите пчели“, казва тя. "И можем да научим много от тях."

1. missana - Много интересен материал.
25.04.2020 23:06
Благодаря ти, че го споделяш с блогърите, Захариада!
2. zahariada - Да