06.01.2019 10:00 - Учените създават малък четириклетъчен компютърен мозък, за да покажат, че пчелите могат да разчитат

Последна промяна: 06.01.2019 10:02

Учените създават малък четириклетъчен компютърен мозък, за да покажат, че пчелите могат да разчитат image от Confusciusornis

Пчелите са удивително сложни и изследователите са открили, че могат да изпълняват задачи, като използват математически умения, които включват преброяване и извеждане на числата, които са по-големи или по-малки.

В изследване, което ще бъде публикувано в списанието IScience през януари 2019 г., учени от Лондонския университет "Куин Мери" искаха да разберат по-добре как мозъците на тези загадъчни насекоми се справят с математиката, съобщава UPI .

Така с използването на компютър те проектират прост мозъчен модел, който използва само четири нервни клетки - което е далеч по-малко, отколкото всъщност има мозъкът на насекомите. Създавайки симулации, те откриха, че компютърният мозък е в състояние да преброи малки количества, като просто изследва един елемент. След това се придвижва напред, за да провери следващия елемент. Предишни проучвания показват, че това е начинът, по който се брои мозъка на пчела,  отбелязва ScienceDaily . Хората обаче са склонни да разчитат по различен начин, като поглеждат всички елементи и ги преброяват заедно.

Но в случая с пчелите, изследователите теоретизират това умно поведение, за да го направят много по-лесно да се брои. Това означава, че пчелите имат впечатляващи познавателни способности, които не изискват много мозъчна сила. Всъщност те могат да броят до четири или пет елемента. Те могат дори да изберат по-малки или по-големи числа и дори да изберат нула като по-малък от две количества, ако са обучени да го направят. Удивително, те дори разбират концепцията за нула.

Изследователите открили, че пчелите не трябва да разбират сложна математика, за да постигнат тези подвизи. Всичко, което пчелите трябва да направят, е да бръмчи бавно от един елемент в даден момент, за да направи сравненията си. И това използва много малко мозъчна сила.

"Нашият модел показва, че въпреки че смятаме, че преброяването изисква висока интелигентност и големи мозъци, лесно може да се направи с най-малкия кръг от нервни клетки, свързан по правилния начин", казва Вера Васас, изследовател в Лондонския университет "Queen Mary" и водещият автор на проучването отбеляза в прессъобщение. "Предлагаме използването на специфични полетни движения за сканиране на цели, а не на числови понятия, обяснява способността на пчелите да се броят."

Учените твърдят, че тези находки показват, че интелигентността на животните не трябва да разчита на огромни запаси от неврони. Всичко, от което се нуждае, е малък брой нервни клетки, които да бъдат подредени в правилния модел. Но има и друг наистина готин аспект за това - защото това повишава познанията ни за интелигентността на насекомите, това може да доведе до по-ефективни алгоритми за изкуствен интелект. Тя може да отвори прозорец към модели на поведение на животните, които са доста сложни.

„Внимателното проучване на действителните стратегии за инспекция, използвани от животните, може да разкрие, че те често използват поведение на активно сканиране като преки пътища за опростяване на сложни задачи за визуална дискриминация”, каза Васас. "Надяваме се, че нашата работа ще вдъхнови другите да погледнат по-внимателно не само на когнитивните задачи, които животните могат да решат, но и на това как ги решават."

Пчелите могат да бъдат малки и с малки мозъци (с един милион нервни клетки в сравнение с 86 милиона за хората), но се възползват най-добре от тях, като използват много ефективни изчислителни алгоритми за изпълнение на задачите. Това е доста впечатляващо, че такова малко същество може всъщност да разреши проблемите, които може да подкопаят повечето хора. Ако някой трябваше да зависи от мен разбирането на алгоритми, и добър късмет.

Това е всичко, което мога да кажа.

Видеото по-долу е забавно и информативно.