02.05.2016 09:37 - Първото пряко наблюдение на магнитно присъединяване на Сатурн
Автор: zahariada Категория: Технологии

Първото пряко наблюдение на магнитно присъединяване на Сатурн     image   © NASA/JPL/JHUAPL/University of Iowa image

Международен екип учени за първи път успяха да наблюдават процеса на магнитно присъединяване на Сатурн и мощни изригвания на енергия в момента, с който се смята, че е свързана вътрешната плазмозагуба на планетата. Статията е публикувана в сп. Nature Physics.

Магнитният „мехур“ на Сатурн – магнитосферата, го защитава от въздействието на слънчевия вятър. Но в момента на така нареченото магнитно присъединяване, когато протича припокриване на магнитните линии, веществото от космическото пространство може да прониква в атмосферата на планетата и обратно.

Досега този процес никога не е наблюдаван пряко, но сега учените са открили потвърждение и подробности в данните, получени от сондата „Касини“. Освен това процесът се оказал доста по-дълъг по време и по-силен, отколкото се смятало преди, и загубите на плазма се оказали много повече от предсказаните.

Според ръководителя на изследването Крис Аридж (Chris Arridge) от университета на Ланкастър новите данни може да решат една от загадките, свързани със Сатурн и неговия спътник Енцелад.

Става дума за загадъчни струи, фиксирани в района на южния полюс на Енцелад, които излизат изпод повърхността със скорост около 100-300 км/с. Въз основа на новите данни учените смятат, че този процес може да е свързан с мощното действие на магнитосферата на Сатурн – сега изследователите знаят, че то е достатъчно силно, за да влияе на близкото небесно тяло.Изучаването на процеса по магнитно присъединяване на Сатурн ще позволи на учените да разберат повече и за аналогични процеси и тяхното влияние на други планети

1. krumbelosvet - Много интересно.
03.05.2016 08:43
Благодаря на автора, че си е направил труда. Щом учените не казват, че това НЕ МОЖЕ да се случи със Земята, значи може и е опасно. Не съм срещал до сега данни каква е мощността на Земното магнитно поле и дали може да бъде заместено или възбуждано технически. Ето, че зловещият ХАРП може да е и полезен.