25.11.2015 17:33 - Сменят ли се магнитните полюси на Земята?
Автор: zahariada Категория: Технологии

Сменят ли се магнитните полюси на Земята?   image     image

Учени успяха да докажат рязко отслабване на магнитното поле в района на Южна Африка преди около 600 години, като изследвали остатъчният магнетизъм в глинени подове в хижи, изгорени в ритуали. Резултатите от изследването са публикувани в сп. Nature Communications.

Учените се основали на знанията за древни ритуали на африкански племена, а именно ритуалното изчистване на селото чрез изгаряне на хижи и зърнохранилища. При това глинените подове на постройките се нагрявали до температури над 1000 градуса, което е достатъчно песъчинките от феромагнитните скали, например магнетит, съдържащи се в глината, да придобият остатъчен магнетизъм, съответстващ по величина и посока на магнитното поле на Земята от това време.

Учените събрали данни от пет древни селища в Южна Африка, в областта на Южноатлантическата аномалия. Те открили рязко отслабване на магнитното поле с 30% между 1225 и 1550 година.

Отчитайки, че магнитното поле в тази област е отслабено и сега, учените смятат, че колебанията на силата на магнитното поле са характерни за този район.

„Предоставяме първата археомагнетична крива от Южна Африка (ок. 1000–1600 г. от н.е.). Посоките се променят сравнително бързо около 1300 година, а интензивността спада по-рязко, бързо и силно, отколкото сега“, пишат в статията си Джон Тардуно (John Tarduno) и колегите му от Рочестърския университет (САЩ).

Магнитното поле защитава нашата планета от слънчевия вятър, като отклонява потока заредени частици, идващи от Слънцето. Смята се, че то възниква в резултат на движението на разтопено желязо в земното ядро, което води до възникването на електричество, а то на свой ред – до появата на магнитното поле.

Известно е, че магнитното поле на Земята от 1840 г. е отслабнало с 16% и най-силно това се отразява в областта на така наречената Южноатлантическа аномалия край бреговете на Бразилия и Южна Африка. Тези данни накарали учените да предположат, че Земята я очаква инверсия на магнитното поле, при която полюсите ще сменят местата си. Смята се, че за последен път това се е случило преди около 780 000 години.

Според учените под изследваната област на дълбочина 3000 километра, на границата между мантията и ядрото, се намира особено горещ и плътен участък от разтопени породи с ширина 6000 километра.

Изследователите смятат, че тази област влияе на движението на потоците течно желязо в ядрото. Тардуно и колегите му са на мнение, че с това може да е свързано необичайно слабото магнитно поле в областта на Южноатлантическата аномалия.

Тъй като такива дълбоки слоеве на мантията се движат много бавно, с по-малко от сантиметър на година, тази област съществува там много отдавна и според изследователите е възможно именно с отслабването на магнитното поле в нея да започва процесът по смяната на магнитните полюси на Земята.