26.11.2011 23:20 - Осем простички въпроси, на които науката не знае отговорите (Част1)
Автор: zahariada Категория: Технологии
Прочетен: 12093 Коментари: 18 Гласове:

Осем простички въпроси, на които науката не знае отговорите

Източник

Днес, науката ни позволява да правим много потресаващи неща, най-вече, защото е пълен с всякакви тези на Алберт Айнщайновци и Дъглас Хаузъровци, които човечеството е произвело през миналия век. Но ще бъдете шокирани да научите, че някои много тривиални неща, за съвременните учени, са такава тайна, като за средно интелигентен орангутан.

Към примерите…

№8. Защо ние спим

Както знаем, почти всяко същество на земята, се наслаждава на регулярен сън, не по-малко, отколкото ние, хората (независимо от факта, че с часовника, ние избираме кога да го направим и може да варира). Следователно, сънят трябва да следва някои важни цели в живота на живите същества, нали? Знаете ли, че е трудно да го призная, но изглежда, че науката няма ни най-малка представа.

Ето защо учените седят край вас зад стъклото, всяка нощ и наблюдават.

Това, което имаме, е пакет от потенциални обяснения на съня, за които не винаги са съгласни, дори и самите учени. Например, има една теория, че сънят помага да се изчисти нашия таван, който е задръстен от цял ден на активно опознаване на околния свят. Виждате ли, нашият мозък непрекъснато създава нови връзки от всичко, което виждаме и правим всеки ден, така че сънят - това е времето, когато всички ненужни информации могат да бъдат маркирани и решително изхвърлени през прозореца.

Или може би обратното, вместо да се отървем от ненужните неща, нашият мозък увеличава нещата, които могат да ни бъдат полезни. Учените са наблюдавали нещо подобно - когато плъховете спят в техните умове са активни същите неврони, които са били използвани в същия ден, когато са тичали из лабиринта. Това означава, че плъховете всъщност  "препреживяват" деня си  "тренирайки" в лабиринта. Това позволило на изследователите от Харвард да твърдят, че сънят е от решаващо значение за хората, тъй като там се формират спомените ни, а ние се учим.

С други думи, изрежете по средата една дълга нощ в интернет - това е доста разумна тактика на обучение.

Въпреки това, с тези две теории има един малък проблем. Растенията и микроорганизми, които са известни в действителност като "неща, без мозък", имат фази на бездействие, много подобни на сън, което е в състояние да обезмисли известния израз "Сънят е полезен за мозъка!". В допълнение, учените знаят за няколко случая на хора, които по някаква причина спират да спят, без вреда за здравето си. Има дори един човек, който твърди, че той не е спал една секунда в продължение на 33 години.

Но като цяло, всички тези умни теории за установяване, отишли в тръбата(канала), когато археолозите открили генна мутация, която позволява на хората да спят два до четири часа на ден, без да навреждат на себе си. Така че, сънят всъщност е безполезен? Какво, това е просто начина, по който Господ Бог е прибягнал до ни принуди да вземаме почивка между периодите на....каквото си искате ? Е, тук, тези предположения, по нищо не отстъпват на тези, които предлагат най-съвременни учени.

№7. И все пак, колко планети има в нашата Слънчева система?

Откакто Плутон беше изритан от нашата малка, дружна Слънчевата система, ние знаем, че членството в нашия Клубо на планетите е обект на най-малката прищявка на учените. Как може да не се знае, че сегашния комплект от осем планети и едно слънце, е просто най-вероятната теория на учените в момента.

И някъде там е Плутон, съвсем сам… в студа… потънал в скръб…

Това звучи странно, особено когато смятате, че всички сме виждали модела на Слънчевата система в началното училище. И всеки път, когато чуете нещо за космоса в новините, като правило, то е нещо като "Нашият мега-телескоп забеляза нещо там", или "Сензация! Нова снимка на една далечна галактика ... "Ние сме тук, по дяволите, разбутваме границите на Вселената! Не може да бъде такава, време е нещо да се случва точно в нашия космически заден двор, нали?

Ние дори успяхме да направим снимка на космически облак, който прилича на космическа свиня, който се вози в пространството върху костенурка. Истината е някъде близо, по целия път. И това е наистина странно.

Но въпреки това, защо мистър Голям Космос иска да ни накара да повярваме, че по-голямата част от нашата Слънчева система все още не е проучена и изследвана. Областта между Меркурий и Слънцето е много ярка, а в района на Уран е твърде тъмно. Учените, досега откриват, всеки ден, стотици хиляди нови обекти в астероидния пояс, веднага след сутрешното си кафе. О, да, и дори някои астрономи смятат, че някъде там е второто Слънце. Не, сериозно!

Те го наричат ​​Немезида, защото ни хвърля комети. Но нищо, казано от НАСА, не ни убеди, че това не е Galactus! (персонаж от вселенския комикс Marvel).

Вижте, дори и нашите най-добри телескопи не могат да видят неща, отвъд орбитата на Плутон, където слънчевите лъчи вече не осветяват дори частичка, и където ние сме всъщност слепи. Така че астрономите трябва да съчетават смътните предположения и подхвърляните монетки, в опит да обяснат какво се случва.

Първо, голяма разлика в астероидното поле, отвъд Плутон, подсказва на учените, че е много вероятно там да има друга планета с размера на Земята или Марс, изхвърляща всички тези космически камъни. Така че, да, изглежда, в нашата слънчева система, отново са девет планети. На учените им омръзнало да пренаписват всички тези учебници ... И между другото, говорейки за Плутон, не можем да не кажем за открития от астрономите обект, наречен Седна, в орбитата на Слънцето. Въпреки че учените не могат да кажат с абсолютна точност нещо конкретно за размера, казват, съвсем уверено, че той е поне толкова голям, колкото Плутон.

Но, хей, това не е всичко. Друга малка аномалия, която астрономите-наблюдатели са забелязали е факта, че орбитите на кометите не изглеждат точно по начина, както трябва да изглеждат. Причината за това? Някъде тук имаме друга планета, която се отразява на орбитите на тези проклети камъни от лед. А според техните изчисления, майката на всички планети, наистина е огромна, от "порядъка на четири пъти Юпитер." нещо като Озаглавена "Тишина", тази гигантска топка газ е твърде далече, за да бъде огрявана от слънчева светлина, но учените са доста уверени, че доказателствата, получени от телескопа на НАСА, ще потвърдят нейното съществуване съвсем скоро.

№6. Защо ледът е хлъзгав

Да се ​​каже, че ледът е хлъзгав, то е като да кажеш  "водата е мокра" - това е нещо, което знаем откакто сме слезли от дърветата. Предполага се, че човечеството знае, че ледът е хлъзгав, дори преди да са научили, че огънят е горещ и пари, и за какво всъщност съществува огъня. Но, ако попитате всеки "Защо", той не би могъл да обясни по-добре това, което ще ви даде като отговор австралопитека, например.

За да бъда честен, ние не знаем защо можем да караме ски на сняг, а не можем да се пързаляме по скалите. Може би в този момент повечето от вас ще възкликнат: "Защото това е вода, глупако!" - И това е повече или по-малко един и същ отговор, до който винаги прибягват учените. Дори и в някои съвременни учебници можете да намерите популярни обяснения: Когато вървиш по него, всъщност вие го превръщате обратно на добрата стариа хлъзгава вода (със сигурност не всичкия, а само една малка възглавница между леда и краката си). Звучи просто, нали? Единственият проблем е, че това са пълни глупости. Експериментите показали, че вашето малко крехко тяло не е в състояние да окаже достатъчно налягане върху леда, за да направи дори една малка част от нея обратно във вода.

Науката: «Ние не знаем… това е някакво много силно магьосничество»

Има няколко конкуриращи се теории, но нито една от тях не е по-добре от друга. Една популярна теория е, че на повърхността на леда остава течност, защото нея не я натиска нищо друго освен въздух. И някои от тестовете потвърдили това - но те ​​също така показват, че този течен слой изглежда твърде тънък, за да осигури поне някакъв ефект на триене.

Друга теория, предложени от учените, е, че ледът всъщност изобщо не е хлъзгав. Може би отговорът звучи като изискване да не задавате глупави въпроси, но един човек на име  "Д-р Salmeron", вярва, че твърдостта на ледената повърхност е всъщност толкова голяма, че всяка приложена сила на триене го кара да се топи веднага, и той става хлъзгав. Поредното обяснение, което не обяснява нищо.

№5. Как работи велосипеда

Велосипедите се появяват в нашия живот през 19 век, а аз трябва да кажа, че дизайна се е променил много малко през последните 200 години. Винаги има две колела, рамка, която ги свързва, кормило за управление и всичко, което ви е нужно -напълно лишена от комплекси личност, за да го кара.

Изглежда, монтирането на верига, в действителност е подобрение във велосипедната мода.

Може да решите, че човек, който изобретил това дяволско возило, най-малко е знаел какво прави, но след повече от сто години изследователската дейност, науката е принудена да каже - със същия успех този човек може да бъде нещо като магьосник. Първият велосипед не е бил изобретен, вследствие на научни изчисления, и добрите стари опити и грешки. Дори съвременните училища, дизайнерите на велосипеди признават, че велосипеда се прави не със сложни инженерни изчисления и компютри, а най-вече чрез "интуиция и опит."

И все пак, какво се случва, ако питате учените - какво кара велосипедът да се държи на две колела? Или това, кое го кара да се търкаля? Или как хората се движат с тях? Е, те или нервно ще ви кажат, че ще им изгори манджата или ще избягат, или ще бъдат честни с вас, и само ще вдигнат ръце. В действителност, най-добрите изследователи на велосипеда признават - независимо от това, че вече е създадена някоя много сложна формула, която трябва да обясни как велосипеда се движи, или как, според тях, велосипеда работи, в действителност всички тези уравнения са подобни на обясненията за стоножките и начина, по който те не оплитат многото си крака. Един изследовател от Корнуол дори заяви, че абсолютно никой никога няма дори да бъде в състояние да обясни как, по дяволите, може да не пада велосипеда.

Науката: "Ние бяхме в състояние да стесним възможните заподозрени до две - всичко е или в спиците или в колелата. Въпреки че все още не изключват магията

В продължение на векове, учените са предполагали, че колелото не пада благодарение на жироскопния ефект. Но не! През 70-те год. учените опровергават и тази теория.

След това те започнали да мислят, че на базата на баланса при колоезденето е нещо странно, наречено "кастерен ъгъл" или "каишка" (ъгловото изместване от вертикалните оси при триколесните превозни средства, измерено в надлъжна посока). Но тази година най-добрите изследователи на велосипеда от Корнуол и няколко други университети се събраха в голяма злобна тълпа и изгориха всички тези теории на клада. Те направили това чрез създаване на глупав велосипед, на който е отсъствал жироскопичен ефект и нямало "каишка" , но той все още успявал да се стои изправен.

Така че учените трябвало да се върнат към началото, с всичките си траектории и физика на съпротивлението при търкаляне. Най-малкото, вие  можете да бъдете сигурни, че срама, който изпитвате при падане с колело, не е по-малък, който изпитват физиците, запитани как до падането, вие сте се задържали върху него.
Следва продължение....

Тагове:   осем,   наука,   въпроса,   необяснени,

1. goby3 - :)
26.11.2011 23:31
Много забавно - магията съществува :)
2. анонимен - За науката не знам, ноедни японци научиха робот да кара велисипед
27.11.2011 09:53
Машинката си караше колелото много хубаво и то на базата на вграден жироскоп.
Ние сме от едно поколение, помниш ли Еди Меркс? Пълнеха му гумите с хелий.
3. анонимен - Това защо ледът е хлъзгав е отдавна ...
27.11.2011 10:38
Това защо ледът е хлъзгав е отдавна известно! Защото от термодинамиката е известно, че топящата точка на леда се променя с налягането. Затова, когато прилагаш налягане, намаляш температурата, при която ледът се топи. И вследствие на това остава минимално количество вода... и т.н. прочети малко повече и ще разбереш как става и пързалянето на кънки :)

Относно велосипеда, причината да не пада е, че колелото се държи като жироскоп плюс силата на тялото. Сложно е, но не и необяснимо!!!

Надявам се в продължението да няма неща от рода на - защо самолетите летят :)
4. asthfghl - ...
27.11.2011 16:57
Това ми напомня за Бил О'Райли, един консервативен водещ по телевизия Fox, който обясняваше как науката нямала всички отговори:

"Можеш ли да обясниш приливите и отливите? Не можеш, нали? Вълната идва, после си отива. Не знаеш защо... Само Господ Бог знае."

А той се води образован човек. Но явно е избягал от час, когато са преподавали за Луната и приливния ефект :)

Както винаги, забавен пост!

Впрочем защо ледът е хлъзгав? Противно на общите схващания, не е защото е гладък или защото при натиск се понижава температурата му на топене, нито пък е свързано с триенето. Верният отговор е, че повърхността му е покрита с микроскопичен филм със свойствата на течност. А в течност, молекулите се движат свободно във всички посоки. Но върху леда те не могат да се движат нагоре и надолу. Това обяснява и защо когато допреш две ледени кубчета, те се сливат. Откритието е доста скорошно, впрочем.
Повече инфо:

Критериите за изключването на Плутон също са много ясно заявени:
А за да е една планета част от системата, тя трябва да покрива определени условия, които твоята любима Немезида явно не покрива - като например формата, размера и периодиката на орбитата.

За велосипеда много се смях! :)
5. анонимен - Натали
27.11.2011 19:17
Много увлекателен и интересно написан пост. Поздравления! Накара дори мен, която съм скарана с природните науки, да се зачета с интерес!
6. анонимен - не разбирам от жироскопи, но вземи ...
27.11.2011 19:34
не разбирам от жироскопи, но вземи един диск или една пръчка - наклони я и там където се свързва със масата ли пода - я оцвети със синьо, със същият цвят оцвети и това което трябва да е таван на пръчката.. След това завърти пръчката като диск - ще видиш че оцветенонто ако е на масата - то пръчката или дискът се е обърнал на другата страна.. При бързо движение става равновесие.. При завой също
7. анонимен - Ти си прост
27.11.2011 20:10
1-спим защото ума ни иска почивка!
3-Ледът не е хлъзгав попринцип а хлъзгав когато в/у повърхността му се образува разлеждащ се слой, който образува вода, която под действието на външни сили се движи!
4-При велосипеда има верига която задвивжва едното колело на велосипеда и посретством това въртене се образува движение а другата гума е за да не паднеш!
Следващия път си подбери внимателно въпросите за които смяташ че науката няма отговор!!!!!
8. анонимен - велосипедист
27.11.2011 20:36
Не си прав за велосипеда-в МЕИ се учи за динамичен баланс при движение и инерционни моменти.Така че много от посочените мистерии, трябва да признаеш, че са журналистически сензации!
9. penchoan - Защо спим, науката не знае. Колко ...
27.11.2011 20:38
Защо спим, науката не знае.
Колко планети има в Слънчевата система? - Всяка слънчева система се изгражда с 12 планети, но в нашата има една унищожена, значи са 11. Немезида дава енергия на нашето Слънце.
Защо ледът е хлъзгав, не знаем.
Велосипедът не пада, защото чрез кормилото му възвръща равновесието по-бързо, отколкото велосипедистът може да падне, поради инертността.

10. анонимен - Постът на бай Захария си е много х...
27.11.2011 21:25
Постът на бай Захария си е много хубав, признавам си обаче - на мен по-силно впечатление ми направиха някои откровено глупашки коментари...
11. анонимен - Преведено е на ебаси кьопавия бъ...
27.11.2011 21:56
Преведено е на ебаси кьопавия български!!!
12. asthfghl - 7.
27.11.2011 22:50
> 2-астрологията още не е изучила всички небесни тела за да каже колко от тях са планети.

Извинявай, но астрологията не изучава планетите.
13. asthfghl - 9.
27.11.2011 22:51
> Всяка слънчева система се изгражда с 12 планети, но в нашата има една унищожена, значи са 11.

Хахахаха паднах :))))
14. анонимен - 10 :)
27.11.2011 23:08
... коментарите изглеждат глупашки, защото просто литературно и научно бледнеят в сравнение с прозорливата и мъдра мисъл, която е изразил авторът - "Но, ако попитате всеки "Защо", той не би могъл да обясни по-добре това, което ще ви даде като отговор австралопитека, например." :D И ако си скрие снимката, сигурно постинга му ще изглежда още по-хубав!
15. анонимен - За теориите, знанието и живота
28.11.2011 16:33
Никой не знае нищо в дълбочина! Защо се пързаляме по леда, а не пропадаме в него, при положение, че атомите на леда и обувките са 99.99999% "празно пространство" ? Важното е човек да си изгради верни представи за заобикалящия свят за да може да живее по-добре! Всъщност трябва ли да го прави ?
16. asthfghl - 15.
28.11.2011 17:48
Ами може и да не се налага - явно му е достатъчно да си гледа телевизийката, да си хапва салатката и да си пие ракийката (и да понабийва женичката) - какво му трябва на човек! ;)
17. platttonnn - За колелото е елементарно,