04.01.2017 18:03 - Топ 10 на най-интересните научни истории за 2016
Автор: zahariada Категория: Политика

Последна промяна: 04.01.2017 18:09

Топ 10 на най-интересните научни истории за 2016       image     image

1.Гравитационните вълни. Откриването на гравитационните вълни постави началото на нова ера в астрономията. От векове астрономите наблюдават небесата, по-конкретно светлините. Но съобщението за първото документирано доказателство за наличието на гравитационни вълни, произведени преди 1,3 милиарда години от сблъсъка на две огромни черни дупки, дава на учените изцяло нов начин да наблюдават космоса.

2. Вирусът Зика. Малко познат, разпространяван от комарите вирус на име Зика донесе ужасяващи последици  на млади жени, техните бебета и семействата им. През 2016 г. светът научи много неща за микроцефалията, заедно с доказателствата, че причината за драматичното увеличаване броя на случаите е Зика.

3. Проксима Б. През август учените оповестиха откритието на малка, потенциално обитаема планета в орбита около Проксима Центавър, звезда червено джудже, която се намира на само 4,24 светлинни години от нас. Планетата, Проксима Б не е първата открита с приблизително подобна маса на земната, нито е първата в т.нар. п
отенциално обитаема зона в орбита около звездата, така че температурата да позволява наличие на течна вода. Не е и първата, която обикаля около червено джудже – това е най-разпространения тип звезда в галактиките. Проксима Б спечели толкова внимание, защото е най-близката известна екзопланета до нас.

Бебе от трима родители. Момченцето, появило се на бял свят в Мексико под наблюдението на екип от САЩ, е заченато благодарение на нова техника, комбинираща генетичен материал от трима души. Целта е била да се предотврати наследяването на сериозно генетично заболяване от майката, известно като синдром на Лий. Съобщението предизвика противоречиви реакции.

5. Топенето на полярния лед. Сред водещите научни новини през годината беше и топенето на арктическия лед, за който беше съобщено, че се е свил до 4,14 милиона км2 през това лято (при средно 6,22 млн км2 за периода 1981 – 2010). Учените все още нямат пълна представа за комплексните биологични последици от топенето при полюсите и отварянето на проходите.

6. Озоновата дупка. Една от малкото позитивни новини, свързани с глобалния климат: Разпадането на озоновия слой е спряно, съобщиха учените. От шест години насам са регистрирани първите сигнали за излекуване на атмосферата.

7. Изкуственият интелект. Световният южнокорейски шампион по Го Лий Сейдол загуби първия мач от серията игри в системата за изкуствен интелект AlphaGo, която програмистите от компанията Google представиха пред света през януари. Динамичното развитие на ИИ обаче повдига редица опасения.

8. Знаем повече за болестта Алцхаймер. Ново лекарство за антитела, наречено aducanumab изглежда може да изчисти мозъка от лепкавия амилоид-бета протеин. Дали това ще се окаже пробив в третирането на Алцхаймер е още рано да се каже, но поне ще отговори на въпроса, дали учените работят в правилна посока.

9. Научихме повече и за това как хората са населили Земята. Учени представиха доказателства, че това се е случило доста по-рано от смятаното досега – десетки хиляди години преди предполагаемото начало на масовата миграция на кроманьонците от Африка.

10. Създадоха батерия от ядрени отпадъци. Без вредни емисии, без нуждата от каквато и да било поддръжка, просто директно производство на електричество … при това в продължение на хиляди години.