24.06.2011 15:04 - Открита е звезда, изхвърляща вода с огромна скорост
Автор: zahariada Категория: Новини

Открита е звезда, изхвърляща вода с огромна скорост

Целта на това изследване се намира в съзвездието Персей. Протозвездата L1448-MM на няколко стотин хиляди години, е обвиа в облаци от прах и газ. Полярните фонтани от газ са показани в синьо (Фигура NASA / Caltech).

Млада звезда, разположена на разстояние от 750 светлинни години от Земята, с гигантска скорост изхвърля вода, която в процеса на движение по няколко пъти променя фазата. За това пише MEMBRANA.

Зарегистрираното необичайно янление е от европейския космически телескопHerschelАстрономи от Холандия анализирали на инфрачервената радиация, която идва от облаците обгръщащи, подобно на слънцето, космическия обект. Те открили, че зад праха и газа са скрити атоми водород и кислород, елементи, които изграждат водните молекули.

Молекулите се движат около звездата и след това се изхвърлят от полюсите със скорост от 200 000 мили в час.

След като внимателно разгледали движението на елементите, холандските учени стигнали до извода, че водата се образува на повърхността на младите звезди (температурата тук е няколко хиляди градуса по Целзий). От повърхността на капката се изстрелват  фонтани от газ и те вече се загряват до 100 000 ° C. Водата става газообразна.

Статья голландцев принята к публикации в журнале Astronomy & Astrophysics.

На разстояние от около 5000 АС (астрономически единици) горещите газове достигат по-хладен материал около звездата и образуват ударен фронт. Тук газовете бързо се охлаждат и кондензират и водата отново се превръща в течна форма.

Астрономите твърдят, че по този начин звездата изпреварва H2O не само изключително бързо, но и в невероятни количества. В секунда, от повърхността излитат в стотици милиони пъти повече вода, отколкото се съдържа в цялата река Амазонка.

"Ние едва сега започваме да осъзнаваме, че всички млади слънцеподобни звезди могат да преминат във високо-енергийна фаза, когато те изпускат материя с висока скорост. Част от нея е вода ", - казва авторът на изследването Ларс Кристенсен от Университета в Лайден (Leiden University).

Този изхвърлен материал насища междузвездното пространство. Той може също така да допринесе за формирането на нови звезди.

Учените предполагат, че не само жителката на Персей, но и всички леки протозвезди преминават през кратък период на изхвърляне на вода. Вярно е, че истинското значение на тези "оросители" на Галактиката, може да бъде разбрано, само когато стане ясно, колко често те се появяват.

Статията на холандските учени е публикуване в сп. Astronomy & Astrophysics.

Тагове:   вода,   звезда,