13.09.2011 18:58 - Учени се обърнаха към идеята за "палеовизити"
Автор: zahariada Категория: Хоби

Учени се обърнаха към идеята за "палеовизити"

През септември 2011 г., на електронния вариант на списание "New Scientist", беше публикувана статия от Лиза Гросман, в която бяха представени становища по проблема за търсене на извънземен разум на британския физик Пол Дейвис, който сега е професор в Университета на Аризона. В сферата на научните му интереси са изброени космология, квантова теория на полето и астробиология. От 2005 г. насам, Дейвис участва в проекта SETI. Сега той е призван да търси признаци на извънземни цивилизации не само в дълбокия космос, но и на планетата Земя и Слънчевата система.

Програмата търси следи от извънземен разум (SETI) и е фокусирана главно върху прослушване на радиосигнали от космоса, сред които се търси намиране на възможни съобщения от "братя по разум". Тези проучвания, с продължителност от половин век, не водят до желания резултат, а проекта изисква огромни финансови разходи. Пол Дейвис предложи алтернативни търсения, които изискват много по-малък капитал. Той предполога, че ако преди милиони години Земята е била посещавана от извънземни, то последните може да са оставили следи от присъствието си, под формата на артефакти, и промишлени отпадъци, минни обекти или съхранение на радиоактивни отпадъци. Такива техногенни следи от проучване дейността на Земята, Луната и астероидите могат да оцелеят за много дълги периоди от време, и могат да бъдат открити от нас, независимо от процесите на ерозия и др.

Разбира се, че не става дума за артефакти в стила на каменната плоча от филма "2001: Космическа одисея". Но търсенето на Pu-244 - радиоактивен изотоп, който се появява естествено в малки количества и има полуживот от около 80 милиона години - има смисъл. Районите с големи концентрации от него може да показват наличието на следи от ядрени технологии на извънземни.

Пол Дейвис предполага също, че в случай на посещение на Земята, на развити в технологично отношение извънземни, те са могли лесно да оставят следи в нашето ДНК. Голяма част от генетичния код се отнася до участъци, които нямат никакви биологични функции. В тези "безполезни" ДНК части, също могат да съдържат признаци на вмешателство.

Що се отнася до неординерните за академичната наука, изказаните от британския физик предположения, са последвани от разнообразни коментари от други учени. Микробиологът Стив Бенер (Steven Benner) от Foundation for Applied Molecular Evolution (Фондацията за Приложна Молекулярна Еволюция) в Гейнсвил (Флорида, САЩ) постави под въпрос надеждността на това търсене на следи от извънземни от нефункционални ДНК, предполагайки, че такава информация извън кода, ще изчезне много бързо. Гари Равкан, професор по генетика в Harvard Medical School (Бостън, Масачузетс, САЩ), обяви, че ще бъде много необичайно нетипичен код, който все още ще може, ясно да бъде идентифициран дори и след мутации.

Франк Дрейк, (Frank Drake) известен като един от пионерите на SETI и автор на "Уравнението на Дрейк", за определяне броя на цивилизации в нашата галактика, изрази подкрепата си за идеята за намиране на извънземни артефакти не само в пространството, но и на земята. Сет Шостак (Seth Shostak) от Института по SETI (Калифорния, САЩ) също се съгласи с тази гледна точка, но подчертава, че това не трябва да бъде за сметка на търсенето на следи от извънземен живот извън нашата планета. Дейвид Дойч,(David Deutsch) физик в университета на Оксфорд (Великобритания), въпреки съмненията за успех на тези търсения, признава необходимостта да се извършват.

Самият Дейвис признава, че идеята му може да изглежда малко "дива и странна", но не струва нищо,  да се проучат съществуващите бази данни на геномите - това не е скъпо. Въпреки че шансовете за откриване на извънземен код в ДНК е изключително малка, но самата възможност за откриването им е далеч по-важна.

В заключение трябва да кажем, че идеята за посещение на нашата планета от представители на извънземни цивилизации в далечното минало, не са нови. В този случай, "новите" - това са все още незабравените "стари". Достатъчно е да си спомним Ерих фон Деникен и неговите "Спомени от бъдещето" - класика в тази област. Въпреки че много автори са публикували за мистериозни палеовизитологически артефакти от древността, основните грешки са липсата на строг научен подход към проблема, въпреки факта, че някои от тях са с научни степени, но не и в тези области, в които е трябвало да бъдат.

Надяваме се, че темата за палеовизитите, все пак, ще бъде разгледана на съответното ниво и няма да се ограничи до прочистване на геноми, пише УфоКом. Списък на различни подозрителни предмети са вероятни доказателства за високи технологии в миналото на Земята.