22.11.2015 19:32 - Метеоритът, предизвикал последната ледена епоха
Автор: zahariada Категория: История

Последна промяна: 22.11.2015 19:33

Метеоритът, предизвикал последната ледена епоха
28.07.2015
Снимка: Anton Mauricioimage http://www.zahariada.com/

Геолози са открили следи от падането на метеорита, станал причина за началото на последния ледников период в историята на планетата.

Следи са открити на четири континента на Земята и благодарение на тях учените са изяснили, че този катаклизъм се е случил преди 12 835 години, става ясно от статия, публикувана в сп. PNAS.

"Точната хронологична оценка на това събитие е изключително важна, тъй като в миналото упорито и дълго се опитвахме да изясним какво е предизвикало това загадъчно и аномално застудяване.

Смятаме, че нашата работа дава изчерпателен отговор на този въпрос, и се надяваме, че тя ще подбуди нашите колеги да използват статистическия анализ в подобни изследвания", казва Джеймс Кенет (James Kennett) от Калифорнийския университет в Санта Барбара (САЩ).

Последното застудяване и последвалото след него настъпване на ледниците на Земята се е случило преди около 12 900 години. Този период в историята на нашата планета е известен като късен дриас. Резките изменения на климата са довели до пълно измиране на мегафауната в Северна Америка – мастодонти, гигантски ленивци, саблезъби котки и други видове.

Кенет и колегата му Ричард Файърстоун още през 2007 година открили първите свидетелства, че застудяването е било предизвикано от падане на метеорит. Свидетелствата били открити в утаечни скали и на дъното на едно от езерата в Мексико, но много геолози не повярвали в изводите им.

Те взели откритото от Кенет и колегите му не за "космически" метали от падането на метеорит на територията на провинция Квебек, а като резултат от работата на локални геохимични процеси. Ако падането наистина е било факт, казвали те, то тогава негови следи във вид на тънък слой "метеоритни" скали трябвало да се откриват по всички континенти на планетата.

Кенет и колегите му представили доказателства за съществуването на подобен слой на четири континента, като провели разкопки на територията на 12 страни от Европа, Южна и Северна Америка, Азия и Африка. Според учените вероятността те да са оставени от едно и също събитие е над 95%, което на практика доказва, че "дриасовият метеорит" все пак е съществувал.

Като изчислили и съпоставили възрастта на тези "гранични слоеве", както ги наричат, авторите стигнали до извода, чекатаклизмът се е състоял преди около 12 835 години, плюс-минус100 години. Подобна дата практически едно към едно съвпада с времето на падането на метеорит, следи от който са открити в гренландските ледове.

"Главното е, че всички косвени индикатори свидетелстват в полза на съществуването на причинно-следствена връзка между падането и дриасовото застудяване. С други думи, сега можем да говорим, че този катаклизъм е предизвикал рязко понижение на температурите", заключава Кенет, цитиран от РИА Новости.