22.02.2015 16:22 - Тайнствени същества разгърнали границите на живота
Автор: zahariada Категория: История

Тайнствени същества разгърнали границите на живота Загадки28 Септември 2014 image © Lei Chen et al.

На пръв поглед открити наскоро фосили приличат на половинки от нар. Но изследователи открили, че това са останки от същества, чиято възраст е около 600 млн. години.

Вкаменелостите се числят към периода на кембрийския взрив, когато разнообразието на животни рязко се увеличило, и представляват най-ранните от известните сложни многоклетъчни животни. Те били открити на територията на формацията Доушанто в Южен Китай.

По такъв начин може да се каже, че тези необичайни същества са населявали нашата планета 370 млн. години преди появата на първите динозаври и около 180 млн. години преди да се появят първите наземни растения (рязко изменили ландшафта на Земята и създали нови места за обитание), както и 599 години преди нашите древни предци да еволюират в анатомически подобен на човека примат.

Лей Чен и колегите му от Китайската академия на науките (CASоткрили тези древни вкаменелости, които според тях са били пропуснати в хода на предишни изследвания.

Учените отбелязали, че откриването на многоклетъчните същества не демонстрират филогенетично родство с бактериите, простите едноклетъчни или дори с представителите на групата Holozoa (така се наричат животните и всички други организми, по-близки към животните, отколкото към гъбите). Порестите едноклетъчни организми от Holozoa са малка група, които основно включват паразити по риби и други животни.

Изследователите не знаят с точност какво е представлявал приживе този необичаен 600 милиона годишен организъм и в какви условия е живял. В организма му били установени определени признаци на диференциране на клетките, програмирана клетъчна смърт и разделение на полови клетки. Тези данни навеждат на мисълта, че съществата явно не са родственици на бактериите.

Смята се, че откритите същества са група ранни животни, която не се е развила по-нататък и не може да бъде общ прародител на всички сегашни обитатели на Земята.

Виж ТУК