07.01.2016 09:12 - Може ли животът да се развива независимо на две планети
Автор: zahariada Категория: Други

Може ли животът да се развива независимо на две планети     image   Рixabay.com image

Дори ако в звездна система съществуват две планети, годни за живот, то е изключително слабо вероятно едновременното независимо съществуване на разумен живот на всяка от тях.

Това е мнението на Джейсън Стефен (Jason Steffen) от университета на Невада и Ли Гунцзе (Li Gongjie) от Харвард-Смитсъниънския център по астрофизика, пишеThe Conversation. Изводите на учените са публикувани в arxiv.org.

С всяка година расте броят на известните екзопланети и изследователите все по-често разсъждават доколко вероятно е да се открие сред тях планета, на която съществува разумен живот.

Двамата учени, вдъхновени от откриването на системата Кеплер-36, която има няколко планети и орбитите на две от тях се намират много близко една до друга (и поради това и условията на тяхната повърхност са много близки), се опитали да прогнозират доколко е вероятно, че на всяка от тези планети може да съществува разумен живот, развиващ се независимо.

Моделирането довело до неутешителен извод – съществуването на братя по разум в една и съща система е практически невъзможно.

Първо, доста трудно е да се предположи самият факт на независимо възникване на живот на толкова близко разстояние – доста по-вероятно е, че при възникването на живот на една от планетите той ще бъде занесен на съседната или в резултат на така наречената панспермия (когато микроорганизмите сами по себе си се придвижват между небесните тела), или от литопанспермияя (когато същото се случва на камъни или други твърди частици).

Според учените върху неголеми по космически мерки разстояния това е доста вероятно, тъй като оцелявали около 30% от земните бактерии, прекарали 6 години в Открития космос.

Но дори ако животът е попаднал на втората планета по такъв начин, тя има доста малко шансове нейният живот и животът на другата планета едновременно да достигнат ниво на цивилизация. Според учените, за да се образуват многоклетъчни организми от бактерии, са необходими 2 млрд. години и още един милиард е необходим, за да се появи разумна цивилизация.

И както смятат изследователите, вероятността две еволюции да протекат с идентична скорост е изключително малка. По такъв начин, дори ако на две планети в една звездна система се зароди живот, разумните същества от едната планета, прелитайки на другата, ще намерят в най-добрия случай годни за своята прехрана вещества.

Съответно „атаката на разумни същества от Марс“, за която някога е писал Хърбърт Уелс, във всяка звездна система е изключително малко вероятна.