15.04.2015 14:03 - Тайнствен „вълшебен остров” отново изплува на Титан
Автор: zahariada Категория: Други

Тайнствен „вълшебен остров” отново изплува на Титан Загадки1 Октомври 2014 image © NASA/JPL-Caltech/ASI/Cornell

Космическият апарат „Касини“, койтоизследва Сатурн, отново откри изчезналия неизвестен обект в морето Лигея на Титан, най-големия спътник на Сатурн, съобщава НАСА.

Този път обаче размерите и формата на „острова“ значително са се променили.

За първи път загадъчният островбеше открит през юли 2013 година. Но през следващите месеци учените с удивление открили, че той е изчезнал – на поредните снимки от „Касини“ нямало и намек за озадачаващия обект. Това накарало неколцина изследователи да смятат, че става дума за временно явление.

Но на снимки, направени през август 2014 година, островът се появил отново – този път с друга форма и размери. Според изследователите непонятното бяло образувание може да е айсберг или струпване на мехурчета газ. Възможно е също снимката да е запечатала буря, което е абсолютно нетипично за спокойните „водоеми“ на Титан.

Астрономите са нарекли неизвестния обект „вълшебния остров“, тъй като още нямат ясна представа какво е запечатал „Касини“. И все пак сега учените смятат, че това явление, каквото и да е то, може да е свързано със смяната на сезоните – по това време в северното полукълбо на спътника наближава лятото.

На Титан има смяна на годишните времена, но за разлика от Земята всеки сезон продължава не три месеца, а седем земни години. В северното полукълбо, където се намира Лигея, вече четвърта година продължава пролетта, а през 2017 година ще настъпи лятото. Има основания да се подозира, че в близко време може да настъпи рязко затопляне, констатират учените.

Титан е едно от най-необичайните места в Слънчевата система. Освен Земята само на неговата повърхност е доказано съществуването на течности. Също така той е единственият спътник, притежаващ плътна атмосфера.

Повърхността на Сатурновия спътник е посипана с дюни, които се състоят от частици замръзнали въглеводороди. Хълмовете се възвисяват над реки и езера, пълни с течен метан и етан. Тези елементи образуват и облаците, явяващи се източник на валежи.

Гравитацията тук е толкова слаба, че човек, прикрепил към ръцете си криле, може да лети. Освен това същество от Земята не може да съществува на Титан без специални приспособления за дишане – атмосферата на това небесно тяло е пропита със смъртоносния за земляните циановодород.

Титан, който е по-малък от Земята повече от два пъти, често се съпоставя с нашата планета в ранните стадии от развитието ѝ. Учените не изключват, че на спътника е възможно съществуването на прости форми на живот.

На карта от повърхността на Титан сега са нанесени десетки метаново-етанови езера. Трите най-големи, които понякога се наричат морета, са получили имена в чест на митични морски животни – Кракен (митично морско чудовище – октопод или сепия), Лигея (сирена в Древна Гърция), Пунга (син на бога на морето, баща на акулите и скатовете при новозеландските маори).

Тайната на белия остров е свързана с второто по големина езеро Лигея. Сред снимки именно на това езеро, направени през 2007, 2009 и 2013 г., се е оказала една с изображение на неизвестния обект. Петното (по данни на учените реално то е дълго 12 мили и е широко шест) се е появило на снимка от 10 юли 2013 година, но отсъствало на направените по-рано фотографии. Нямало го и на изображения, датиращи от 26 юли.